Derfor er kronisk stress livsfarligt
Kilde:
23 juni 2014

Hvis du er én af de mange danskere, der føler sig stresset i hverdagen, skal du var meget varsom.

Forskere har nemlig fundet ud af, at kronisk stress, der kommer fra stressede arbejdsmiljøer, pengebekymringer og problemer på hjemmefronten, kan påvirke kroppens hjerte-kar-systemet. Det betyder i værste tilfælde, at den kroniske stress kan forudsagde åreforkalkning og hjertestop. Det skriver skriver Sciencemag.org.

»Idéen om, at kronisk stress påvirker hjerte-kar-systemet er ikke ny, men det nye er mekanismen bag,« siger Alan Tall, læge og forsker i åreforkalkning fra Columbia University. Han har ikke selv deltaget i forskningen om stress, men finder resultaterne meget overraskende.

Epidemiologiske undersøgelser har vist, at de mennesker, som udsættes for mange forskellige stressfaktorer i deres hverdag, er i større risiko for at udvikle åreforkalkning.

Stressen kan udvikle immuncellerne monocytter og neutrofile, der er celler, som gør årerne betændte. Disse celler har en tendens til at skabe store blokader i årerne, og det kan udvikle sig til, at man får et hjertestop eller slagtilfælde.

»Det giver god meneing, at stress kan frembringe disse form for farlige immunceller, fordi stressen skaber en produktion af leukocytter, der er celler, som kroppen producerer når den forebereder sig på faresituationer, ligesom i en slåskampe, hvor kroppen måske vil blive skader. Men kronisk stress er en anden historie, for her er der ingen infektion som skal heles,« siger biolog Matthias Nahrendorf fra Harvard Medical School i Boston, der har forsket i konsekvenserne har kronisk stress.

Studiet er bragt i tidsskriftet Science