Derfor bliver nogle lettere stressede end andre
Kilde:
04 august 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

En gruppe forskere har måske ikke så overraskende fundet ud af, at årsagen til at nogle bliver lettere stressede end andre, har med hjernens kemi at gøre. Det viser et forskningsresultat beskrevet i mediet psychcentral.com.

Den kemiske proces methylering hjælper nemlig det DNA, der styrer vores reaktion på trusler og andre former for stress.

Forskerne viste 80 forsøgsdeltagere billeder af vrede eller frygtsomme ansigter og registrerede reaktionerne i den hjerneregion, som kaldes amygdala. Det sted hvor hjernen bearbejder stress.
Forskerne fandt ud at selv små forskelle i niveauet af methylering i hjernen betød, at der også var en forskel på reaktionerne på billederne i amygdala. Forskellen på graden af methylering viste sig at være mere afgørende end forskellene fundet i en sekventering forsøgsdeltagernes DNA.

Forskningsresultatet er udkommet i Nature Neuroscience.