Delfiner og flagermus deler gener, som giver ekkolokation
Kilde:
09 september 2013

KORT NYT FRA UDLANDET:

De gener, som gør delfiner og flagermus i stand til at navigere efter ekkolokation, har udviklet sig på samme måde i de to vidt forskellige arter på trods af, at de har været separeret af flere millioner års evolution. Det viser et nyt studie ifølge ScienceNews, der samtidig bemærker, at det omtalte studie kritiseres af andre forskere for at konkludere for bredt.

Forskerne bag undersøgelsen ledte efter spor på konvergent evolution, der er sammenlignelige træk eller mutationer i arter, der ellers ikke er beslægtede.

For at finde det sammenlignede de genomerne fra 22 pattedyrsarter - heraf nogle med egenskaben til at bruge ekkolokation. Gensekventeringen inkluderede delfinarten øresvin og fire flagermusarter. Forskerne brugte herefter en computersimulation til at læse sig igennem genomerne og korrelere genmutationer, der menes at give evnen til at ekkolokalisere.

Ifølge forskerne fandt de næsten 200 genetiske regioner, der så ud til at have muteret på samme måde i delfinerne og flagermusene.  Resultaterne er netop blevet publiceret i tidsskriftet Nature.