De første hunde opstod langt tidligere end antaget
Kilde:
22 maj 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Din hunds stamtræ går meget længere tilbage, end man hidtil har troet, skriver New York Times.

Moderne ulve og hunde har nemlig en fælles forfader, der levede for 27.000-40.000 år siden.

Det afslører DNA-studier af knogler fra en hidtil ukendt ulveart, der vandrede rundt på Tajmyrhalvøen i Sibirien for omkring 35.000 år siden.

Ved at sammenligne genomet fra ulven fra Tajmyrhalvøen med moderne ulve og hunde, kunne forskerne skabe et stamtræ, der viser, at hunde og ulve splittede op i hver sin evolutionære gren meget tidligere end for 11.000 til 16.000, som forskerne ellers hidtil er gået ud fra.

Det er dog stadig uvist, hvilken type ulv der er forfader til alle de forskellige hunderacer, vi omgiver os med i dag. Den nyfundne ulveart løser ikke det mysterium, da den opstod nogenlunde samtidig med hunde og gråulve.

Studiet åbner op for, at mennesker kan have tæmmet hunde for 30.000 år siden, men der er ikke bevis for det.

»Vi kan ikke bare se på DNA og sige om en hund levede med moderne mennesker,« siger Pontus Skoglund fra Harvard University, der er førsteforfatter på den videnskabelige artikel, der er udgivet i tidsskriftet Current Biology.