Danskere finder dybe gletsjerdale under Antarktis
Kilde:
04 marts 2013

Danske forskere er netop vendt hjem fra et månedlangt ophold i Antarktis, hvor opgaven har været at bestemme tyngdefeltet, magnetfeltet og istykkelser ved hjælp af radar. Målet var at få indblik i landskabet under isen, skriver ing.dk.

Ekspeditionen blev ledet af geofysiker og seniorforsker Arne Vestergaard Olesen fra DTU Space og statsgeodæt René Forsberg, som leder afdelingen for geodynamik samme sted.

Når tyngdemålinger kombineres med magnetiske målinger og direkte dybdemålinger fra isradar, kan man at sige noget om materialerne - dvs. sedimenter, søer, vulkaner og gangbjergarter - flere kilometer under isen. Og med den viden kan man svare på væsentlige spørgsmål, som hvordan isen forsvinder fra Antarktis, når klimaet ændrer sig.

»Vi har fået en fornemmelse af, hvilken geologi der gemmer sig under isen,« siger René Forsberg til ing.dk.

Selv om de mange data først er analyseret i detaljer, publiceret og lagt ind i internationale databaser i løbet af sommeren og efteråret, tør han godt allerede nu slå fast, hvad den vigtigste opdagelse er:

»Vi har fundet ud af, at der er nogle meget store, næsten to kilometer dybe gletsjerdale under isen. Man har spekuleret på, om det at isen skulle smelte fra de dybe dale, hvis Antarktis begynder at smelte om måske 100 år, kan få den til at bevæge sig hurtigt. Når man kortlægger dalene, får man et fremtidigt indblik i, hvornår de store ændringer i isen kommer,« siger René Forsberg.