Danske forskere finder antistoffer, der kvæler kræftsvulster
Kilde:
21 januar 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

Det er lykkedes danske forskere at finde en måde at stoppe blodtilførslen til kræftknuder i mus, så man forhindrer knuderne i at vokse. Det skriver Eurekalert.org.

'Medicinen' er kunstigt fremstillede antistoffer. Ud af milliarder af forskellige antistoffer har forskerne fra Aarhus Universitet identificeret ti, som umiddelbart kan være en vigtig brik i kampen mod kræft.

Antistofferne neutraliserer nemlig virkningen af de signalstoffer, der får blodkar til at formere sig, så ved at placere dem ved en svulst, afskæres blodforsyningen til svulsten, og den bliver 'kvalt' at iltmangel.

»De antistoffer, vi har fundet, forhindrer kræftsvulster i at vokse. De lader til at fungere perfekt i laboratoriet, og det betyder, at de selvfølgelig har et utrolig interessant terapeutisk potentiale, som vi vil undersøge nærmere. Men vi befinder os stadig ret tidligt i den eksperimentelle fase,« siger lektor Peter Kristensen fra Institut for Ingeniørvidenskab - Molecular Engineering, Aarhus universitet ifølge Eurekalert.