Danske forskere er nu et skridt nærmere lagring af vedvarende energi
Kilde:
23 december 2014

KORT NYT FRA DANMARK:

Danske forskere fra DTU har opfundet en metode, der gør det lettere at lagre vedvarende energi fra blandt andet vindmøller og solceller. Det skriver DTU i en pressemeddelelse.

Overgangen fra fossile brændsler som olie og kul til vedvarende energi fra solceller og vindmøller er vanskelig, fordi solceller ikke leverer strøm, når solen ikke skinner, og vindmøller ditto - når vinden ikke blæser.

DTU Energi har længe forsket i at bruge såkaldte keramiske elektrokemiske celler til at omdanne energien til kemiske brændstoffer som metan, metanol og diesel, som kan lagres. De keramiske elektrokemiske celler bruges igen til at omdanne brændslerne tilbage til elektricitet.

Indtil nu har det været et problem, at de keramiske elektrokemiske celler har været for ustabile - og især at de bliver nedbrudt ved høje strømtætheder.

Men forskerne har nu opdaget, at meget små mængder urenheder i cellerne har været årsag til en meget begrænset holdbarhed. Urenhederne har blandt andet bestået af små iltbobler - og ved at fjerne dem er det lykkedes at øge cellernes holdbarhed.

Forskningen er netop udgivet i tidsskriftet Nature Materials.