Dansk forsker finder fejl i 150 videnskabelige artikler
10 juni 2011

En forsker på Det Farmaceutiske Fakultet ved Københavns Universitet har afdækket basale regnefejl og grundlæggende misforståelser i over 150 videnskabelige artikler, der omhandler særlige teknikker til at karakterisere binding mellem molekyler.

I en nyligt publiceret artikel gennemgår lektor Marco van de Weert fyrre af de vildeste fejlskud.

»Forfatterne i de analyserede artikler begår fejl på et meget basalt kemisk og matematisk niveau, som de efterfølgende ukritisk analyserer og konkluderer på. I mine øjne er der i visse tilfælde tale om fejl, som undervisere ikke tolererer på første år af farmaceutuddannelsen i fag som almen og uorganisk kemi,« siger lektor Marco van de Weert, Institut for Farmaci og Analytisk Kemi til Universitetsavisen.

Marco van de Weert vil ikke kalde det bevidst snyd. Men han mener, at forfatterne ganske enkelt udstiller deres inkompetence ved at være uvidende om helt basal viden inden for fagfeltet:

»Det skræmmende er, at den slags uvidenhed får lov til at passere peer review-systemet. I forskningsverden trækker man konstant på publicerede artikler og bygger oven på tidligere erkendelser. Ofte foregår fejlene i et relativt lukket kredsløb, hvor forskere og reviewere fortsætter med at citere hinandens fejl i én lang ukritisk kædereaktion,« siger Marco van de Weert.