Curiosity finder gammelt vand og organiske forbindelser på Mars
Kilde:
18 december 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Marskøretøjet Curiosity  har lavet målinger, som kan hjælpe forskerne med at løse mysteriet om, hvordan Mars har mistet sit overfladevand i løbet af milliarder af år.

Det skriver Space.com.

Et instrument ombord på Marskøretøjet har boret ind i et stykke klippe på Mars, kaldet Cumberland, og fundet gammelt vand skjult i klippen.

Andre instrumenter ombord på Curiosity har analyseret den kemiske sammensætning af det gamle vand (indholdet af tungt brint, deuterium), hvilket ifølge forskerne giver oplysninger om, hvornår Mars begyndte at miste sit overfladevand.

»Det er virkelig interessant, at Curiositys målinger af gasser udvundet fra gamle klipper kan fortælle os om tab af vand fra Mars,« udtaler forskeren Paul Mahaffy i en pressemeddelelse fra den amerikanske rumfartsorganisation NASA.

I den samme prøve fra Cumberland-klipperne har Curiosity også fundet organiske forbindelser. Det er ifølge NASA »den første sikre detektion af organiske forbindelser i overflademateriale fra Mars.«

Organiske forbindelser er molekyler, som blandt andet indeholder kulstof, og denne form for stoffer kaldes også livets byggesten. Der kan imidlertid sagtens eksistere organiske forbindelser, uden at der er liv tilstede.

Det er ifølge NASA uvist om de organiske forbindelser oprindeligt er opstået på Mars, eller om de er blevet bragt dertil af meteoritter, som er faldet ned på planeten.

De nye undersøgelser er publiceret i tidsskriftet Science. I samme udgave af Science rapporterer NASA-forskere om, at Curiosity har fundet metan i Mars atmosfære.