Børn, der SMS’er og ser TV samtidig, klarer sig dårligere i skolen
Kilde: 
20 maj 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Multitasking er normalt en positiv ladet kundskab. Men multitasker teenagere mellem forskellige tekniske apparater såsom mobiltelefoner, computerspil og TV, klarer de sig dårligere i engelsk og matematik, viser et nyt nordamerikansk studie. Det skriver PsyPost.org.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Psychonomic Bulletin & Review.

Når teenagere bruger flere forskellige tekniske apparater samtidig, associereres det også med større impulsivitet og dårligere hukommelse, viser det nye studie.

Forskerne spurgte ind til medievanerne hos 73 elever i ottende klasse i Boston, USA. De testede også deres hukommelse, ordforråd, fingerfærdighed, samvittighedsfuldhed og impulsivitet. Desuden kiggede forskerne på elevernes karakterer i engelsk og matematik.

»Vi fandt en sammenhæng mellem medie-multitasking og dårlige akademiske resultater hos teenagere. Denne sammenhæng kan skyldes lav udøvende hjernefunktion og høj impulsivitet – begge dele er tidligere associeret med både højere niveau af medie-multitasking og værre akademiske resultater,« siger en af hoveforfatterne bag studiet Amy S. Finn fra University of Toronto til PsyPost.org.

Det kræver dog flere studier på området at få bekræftet, at det at skrive SMS’er mens TV’et kører i baggrunden direkte er skyld i lavere karakterer.

»Medie-multitasking kan muligvis også være en konsekvens af underlæggende lav hjernefunktion og ikke den anden vej rundt,« siger Amy S. Finn til PsyPost.org.

Læs også:

Facebook-chat i undervisningen: Godt eller skidt?

Ubegrænset TV og computer gør børn overvægtige og dårlige i skolen

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

pmd

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.