Beboelig planet? Forkrøblet Kepler gør sit mest interessante fund
Kilde:
19 januar 2015

Rumteleskopet Kepler har opdaget tre planeter, som lidt større end Jorden og som kredser om en stjerne nær Solen.

Det skriver Nature News.

Den ene af de tre planeter ligger inden for stjernens ’beboelige zone’, hvor det potentielt set kan være muligt at finde vand.

Det gør ifølge Nature News det nye fund til et af de mest interessante blandt de mere end 1.000 planeter, som Kepler-teleskopet har opdaget.

Kepler-teleskopet er ellers blevet forkrøblet, da to af rumteleskopets fire reaktionshjul er gået i stykker. Men teleskopet har fået sit andet liv – kaldet K2-missionen – hvor det fortsætter med at lede efter planeter på en ny måde.

»Det her er helt bestemt det mest interessante system, som er kommet ud af det (K2-missionen, red.) indtil videre. Missionen er på ingen måde slut,« siger astronomen Ian Crossfield fra University of Arizona til Nature News.

Opdagelsen er rapporteret på onlinetjenesten arXiv.org.