Banebrydende kræftforsker vinder pris for immunterapi
Kilde:
09 september 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Kræftforskeren James Allison var en af de første forskere, der brugte immunterapi til at bekæmpe kræftsvulster. Nu vinder han Lasker-prisen, der ofte bliver kaldt USA’s medicinske svar på Nobelprisen. Det skriver Nature.com.

James Allison, der er immunolog ved University of Texas, arbejder med at forhindre kræftceller i at undgå immunsystemets forsvar.

Han forsker specifikt i proteinet CTLA-4, der aktiverer de såkaldte ‘T-celler’ i immunsystemet. Ved at undertrykke de molekylære bremser, som normalt ville blokere CTLA-4-proteinet, fandt Allison ud af, at han kunne få T-celler til at angribe kræftsvulster. Den opdagelse satte gang i en hel del nye kræftbehandlinger baseret på immunsystemet.

James Allison var dog ikke den eneste, der blev fejret ved Lasker Awards. Der blev også uddelt en pris til Stephen Elledge og Evelyn Witkin, der opklarede, hvordan DNA beskytter og reparerer sig selv, samt en pris til Læger Uden Grænser for deres humanitære indsats overfor ebolaudbruddet i Vestafrika.