Astronomer opdager ny kraft, der er stærkere end tyngdekraften
Kilde:
30 juli 2013

Undersøgelser af sortlegemestråling afslører en ny kraft, der kan ændre ved forståelsen af, hvordan planeter og stjerner bliver dannet, skriver Ingeniøren.

Kraften har fået navnet sortlegemekraften, og det er en elektrisk kraft, der kan tiltrække mindre partikler på størrelse med støvkorn. Opdagelsen af den nye kraft kan dermed få betydning for astronomers forståelse af stjerner og planeters tilblivelse, skriver forskerne i artiklen.

Det er fysikere fra Universität Innsbruck og Medizinische Universität Innsbruck i Østrig, der netop har beskrevet opdagelsen i Physical Review Letters.

Formand for Dansk Selskab for Rumfartsforskning Steen Eiler Jørgensen kalder opdagelsen for 'meget interessant' og betegner det som en ændring i forståelsen af sortlegemestråling.

Sortlegeme-kraften virker kun på små partikler, og netop derfor vil forskerne se nærmere på, hvordan kraften kan bidrage til at beskrive, hvordan skyer af støv former stjerner og planeter.

Opdagelsen kan også betyde, at forskerne må ændre deres forsøgsopstillinger såsom måling af varme overflader i vakuum-kamre.