Alzheimers kan ændre dine øjenceller og forstyrre søvnen
Kilde:
14 december 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

Kroppen har en indbygget døgnrytme, så den ved, hvornår den skal være træt. Denne rytme bliver dog forstyrret, hvis man rammes af Alzheimers, og nu har forskere fundet en lille del af grunden. Det skriver Sciencemag.org.

I øjnene sidder der en særlig type celler, melanopsin-celler, der sender signaler til den del af hjernen, hvor døgnrytmen styres fra. Hvis de sættes ud af spil, sender de ikke længere signaler til hjernen om, at vi skal i seng.

»Hvis du mister dem, vil du se en dysfunktion i døgnrytmen og dermed forstyrrelser i søvnen. Det er præcis disse symptomer, vi ser hos patienter med Alzheimers,« siger Alfredo Sadun, der er medforfatter på studiet og forsker ved University of California, Los Angeles, til Sciencemag.org.

For at finde denne sammenhæng undersøgte forskerne ifølge Sciencmag.org 30 sæt øjnene fra nyligt døde personer med og uden Alzheimers. Hos patienter med sygdommen så forskerne, at der var 24 procent færre melanopsin-celler i forhold til dem uden Alzheimers.

Desuden så melanopsin-cellerne forskelligt ud fra hinanden. De sunde melanopsin-celler havde et stort og sundt cellenet med lange tråde, der vævede sig ind og ud af hinanden. Men dem med Alzheimers havde tyndere tråde og et mindre netværk.

Forskerne vurderer, at resultaterne kan have en betydning for behandlingen og diagnosticeringen af personer med Alzheimers, fordi øjnene er så lette at komme til i forhold til hjernen.

Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Annals of Neurology.