2000 år gammel medicin fundet i skibsvrag
Kilde:
11 januar 2013

I et gammelt italisensk skibsvrag har forskere fundet rester af ældgammel medicin, som indeholdt en kompleks blanding af både harpiks, fedtstoffer, jernoxid og grøntsager, det skriver Dagens Medicin.

Det spektakulære fund er offentlig gjort i Proceedings of National Academy of Sciences.

Det var arkæologer, der undersøgte et gammelt skibsvrag ud for Toscana i Italien, der snublede over det heldige fund.

I en tæt lukket tinbeholder fandt de en masse små runde tabletter. Tabletterne har formentlig tilhørt en læge, og den velbevarede medicin, stammer er fra omkring 140-130 f. v.t.

Gammel medicin skulle rense sår og øjne

Et tværfagligt team analyserede resterne af de grøn-grå tabletter, og fundene giver et kig ind i fortidens lægekunst.

»Der har været en stor omsorg i at vælge komplekse blandinger af produkter for at få den ønskede terapeutiske virkning,« siger arkæolog og ledende forsker Gianna Giachi, til Dagens Medicin.

Tabletterne indeholdt jernoxid, stivelse, bivoks, harpiks og en blanding af plante -og animalske fedtstoffer.

Botanikere på forskerholdet opdagede også, at tabletterne indeholdt gulerod, radise, persille, selleri, vilde løg og kål.

Ifølge Dagens Medicin mener Giachi, at sammensætningen og formen på tabletterne viser, at de er blevet anvendt til behandling og skylning af øjne og måske sår.

Den forliste båd blev fundet i bugten Baratti i 1974 og først udforsket otte år senere. Analysen af tabletterne begyndte for omkring to år siden.