Vi ved for lidt om skolebørns spilvaner
barn_computerspil_vaner_ipad_skoleboern_er_ipads_farlige

Man er bekymret over børns tidsforbrug, skærmøjne, manglende bevægelse til fordel for e-sport, og spillenes negative effekter på opfattelsen af andre mennesker. Problemet er, at vi kke ved ret meget om emnet. (Foto: Colourbox)

Man er bekymret over børns tidsforbrug, skærmøjne, manglende bevægelse til fordel for e-sport, og spillenes negative effekter på opfattelsen af andre mennesker. Problemet er, at vi kke ved ret meget om emnet. (Foto: Colourbox)

»Skærmtid skader hjernen.« »iPhonespil narer børn til at malke dit dankort.« »Voldsspil giver aggressive tendenser.« »Spil er ifølge John Hattie verdens bedste læringsplatform.«

Der er masser af international forskning i disse påstande, men vi ved alt for lidt om danske skolebørns spilvaner, til at kunne overføre konklusioner til vores lille land. Forældre med børn i alderen 13-16 år kan hjælpe lige nu ved at klikke her!

Hvert år laver den amerikanske brancheforening for computerspil ESA en stor opgørelse over salgstal og kundegrundlag. Den har i årevis været min primære kilde, når jeg har skulle finde data om spiltendenser til forskning eller formidling.

For eksempel er 'morsegmentet' af kvinder over 30 stadig den hastigst voksende kundegruppe for computerspil takket være smartphones, og de fleste mødre giver deres børn spil i gave. Men det er altså kun amerikanske tal.

Vi ved nok om de voksne

De fleste videnskabelige eksperimenter er lavet med universitetsstuderende, hvilket gør det svært at generelisere.

Vi har derfor prøvet at blive klogere på voksne danskeres spilvaner, bl.a. for at finde ud af hvor meget tid nogle folk bruger på spillene i livets små mentale pauser, som f.eks. i bussen eller i skolen, og hvordan du der spiller adskiller dig fra dig der ikke spiller ret meget (voksne kan stadig hjælpe, ved tage voksenundersøgelsen hér). Men det hjælper stadig ikke med børnene.

Manglende viden om skolebørns spilvaner handicapper lærere

Problemet er, at de største indgreb og mediediskussioner er samlet om skolebørnene, som vi på grund af forskningens hidtidige natur, ikke ved ret meget om! 

Man er bekymret over deres tidsforbrug, skærmøjne, manglende bevægelse til fordel for e-sport, og spillenes negative effekter på opfattelsen af andre mennesker (har jeg og min kollega fra Iowa State Doug Gentile fortalt mere om på P1). Derudover arbejder bl.a. det nye spilforskningscenter CEAGAR hårdt for at forstå spillenes rolle i skolen.

Faktisk er der så meget forskning, at det kan blive forvirrende. Men vi har ikke de data der skal til, for at tegne et retvisende billede af danske skolebørn(!) - som helhed eller i specifikke grupper som f.eks. køn, socialgruppe og alder. Det handicapper både forskningen, og lærere og forældres viden gevaldigt.

Ny undersøgelse kan revolutionere - hvis vi hjælper!

Derfor har den Tysk-Danske psykolog Patrick Bender fra Københavns Universitetfået en stor pose penge, til at lave The Youth Gaming Project: En storstilet landsdækkende undersøgelse af skolebørn og deres familiers forhold til spil.

Hvorfor reagerer forældrene ikke?

Undersøgelsen kører i disse dage via skolerne, men »undertiden kan det være svært at fange forældrenes opmærksomhed i alle de andre indtryk på forældreintra og nyhedsbreve fra skoler og klubber,« fortæller Lektor Thorkild Hanghøj fra Aalborg Universitet.

»Forældre bliver simpelthen bombarderet med informationer,« hvilket kan drukne vigtige undersøgelser som Youth Gaming Project.

Skolebørns forældre kan kaste lys i datamørket

Hvis du har børn i 13-16 årsalderen, eller arbejder i folkeskolen, vil jeg, din ydmyge videnskabsskribent, invitere dig til at deltage i undersøgelsen. Det er et hurtigt spørgeskema, og den enkelte elevs data analyseres ikke på individnivau. Du kan læse mere om baggrunden hér.

Kun ved at samle store gryder med data fra tusindvis af forskellige familier, kan forskerne få gode retvisende resultater, der også repræsenterer lige dig og din befolkningsgruppe. Der er ingen tid at spilde, for undersøgelsen lukker snart. 

Følg dette link nu, og send det videre til alle du kender. Projektet er også på facebook. Lige nu kan vi gøre en forskel for forskningen, som vil have betydning langt ud i fremtiden.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.