DRs Dramaserie 1864 skabte ophedet debat om loyalitet overfor ‘historien’ som et sæt fakta der ikke står til forhandling.
Kort tid inden stod det danske computerspilfirma Logic Artists imidlertid overfor den samme mediefolkeret i bl.a. Mexico, da de spandt en interaktiv fortælling om den spanske invasion af aztekerriget i Expeditions: Conquistador. Er det 1864-debatten om igen?
Skal alle fiktioner sat i en fortidig ramme nu være historisk korrekte for at være politiks korrekte?
Aztekernes efterkommere værner stadig om kulturarven
I 2013 udkom Logic Artists’ spil Expeditions – Conquistador efter en succesfuld kampagne på Kickstarter. Spillet blev godt modtaget blandt gamere, men de danske udviklere blev mødt af højlydt modstand i bl.a. Sydamerika, hvor Aztekernes efterkommere stadig værner om deres version af kulturarven.
Conquistador udmærker sig ved at erstatte de trætte rollespilsstereotyper om orker, elvere og kæmpesværd med det mystiske Aztekerrige igennem øjnene på de alt andet end flinke Spanioler under conquisdaen: En periode i verdenshistorien der ofte bliver brugt til at understrege den europæiske kolonialismes katastrofale følger for alle folkeslag der var uheldige nok til at rende ind i en opdagelsesrejsende opsat på at plante et flag for gud konge og fædreland.
Jeg interviewede spiludvikler Jonas Herløv Wæver for at finde fem til tankerne bag et spil, der på den ene side ønsker at være loyalt overfor perioden, men nødvendigvis tager en række friheder for at holde interaktiviteten ved lige.
Forbudt i Mexico?
Spiludviklere bliver oftere og oftere fanget i kulturkampe. Kritikken af spillet har været mangesidet, og ofte foregået på konsekvensløse onlineforummer hvor spillet beskyldes for at være racistisk eller demonstrere den hvide mands blik og hvidvakse kolonihistorien. En kritik der bl.a. også ramte Sid Meiers ‘Colonization’.
»Den mest interessante episode var da en ombudsmand i en mexicansk provins anmeldte spillet til en domstol for at være racistisk og xenofobisk,« fortæller Jonas Herløv Wæver
»Det var rigtigt god PR for os, men det gik ligesom i sig selv. Jeg ved ikke om spillet endte med at blive forbudt, eller om det stadig kan købes i Mexico.«
Særligt interaktive medier er nødt til at spile på mange forskellige tangenter, for at sikre et interessant forgrenet gameplay med reelle udfordringer og valgmuligheder for spilleren.
Racisme og xenofobi
I spillet har nogle af figurerne egenskaben ‘racist’ og man kan opføre sig som et rigtigt dumt svin efter nutidens standarder.
»Conquistador giver spilleren mulighed for at opføre sig endog meget racistisk og xenofobisk, men spillet gør samtidig meget ud af at udpensle de menneskelige konsekvenser, som den slags opførsel har for ens omverden. Det overordnede budskab i spillet er noget i retning af, at uanset hvad man gør som conquistador, og uanset hvordan man opfører sig, bringer man ustabilitet og konflikt til Mexico – man vil altid på et eller andet niveau være en kilde til ufred og død, uanset hvor fredelig og humanistisk man forsøger at opføre sig.« fortæller Jonas Herløv Wæver.
En anden kritik der smager mere af reaktionerne på Ole Bornedals 1864-serier går på, at spillet tegner et forkert billede af datiden. Det tager Jonas Herløv Wæver mere alvorligt. Kritikken går dog primært på at der er for mange kvinder med i spillet, og det kan han leve med.
»Kønsbalancen var en af de primære friheder vi tog os, og det var mest af alt for at føje mere variation til karakter-galleriet. Der er adskillige eksempler fra historien på kvinder som tog til Sydamerika under conquistaen, nogle forklædt som mænd. Hvis spillere bare fik valget mellem 30 mørkhårede spanske mænd mellem 20 og 40 år, hvor eneste varierende faktor var mængden af ansigtsbehåring, ville det ikke være nær så interessant at sammensætte sin gruppe. Og ja, så har vi selvfølgelig også gjort os nogle tanker om spillets inklusivitet.«
Hemmelige agendaer versus alternativ historie
Spil er et medie med stor international gennemslagskraft. Var der nogen ideologiske tanker i spillet. Noget Logic Artists gerne ville udtrykke?
»Det var meget vigtigt for os at opstille en kompleks etik som viste gode og slemme sider af alle involverede parter.« fortæller han
»Det mest nærliggende ville jo nok være at gøre de indfødte stammer til gennem-gode blomsterbørn og fremstille de brutale conquistadors som onde massemordere, men sagen er jo at de indfødte stammer også havde en etik og et verdensbillede som står kraftigt i modstrid til vores moderne humanistiske verdenssyn. Aztekerne førte deres egne krige og undertrykte de andre stammer indtil Cortés kom. Der var nok i virkeligheden ikke så mange gode mennesker – der var ofre og der var gerningsmænd.«
Han underbygger min mistanke om at det er en svær balancegang at gå både som historieformidler og underholdningsproducent.
Researchprocessen bag Conquistador
Logic Artists snakkede med historikere i deres egen omgangskreds, lånte bøger på biblioteket, og brugte (selvfølgelig) Wikipedia til at udfylde hullerne deres viden.
»Selvom Conquistador er såkaldt alternativ historie, hvor spillets plot ikke nødvendigvis lægger sig op ad virkelige historiske begivenheder, gik vi meget op i at det visuelle udtryk skulle være autentisk, så de indfødte og deres boliger og våben m.m. skulle se korrekte ud. Ligeledes brugte vi enkelte historiske personer i spillet, og det var vigtigt for os at portrættere dem nogenlunde loyalt.«
Heldigvis var der enkelte af spanierne som var meget interesserede i at dokumentere aztekerriget og dets fald, til trods for at andre var opsatte at ødelægge aztekernes egne dokumenter, så spilskaberne havde enkelte primærkilder at læne sig op af når de f.eks. skulle beskrive hvordan Moctezuma II så ud og opførte sig.
»I vores behandling af fakta skelnede vi primært mellem begivenheder og andre forhold. Begivenheder betragtede vi udelukkende som inspiration, mens forhold såsom hvilke stammer der fandtes i det område i den periode, deres indbyrdes relationer, de geografiske dimensioner af området (inden for rimelighedens grænse), de indfødte og spaniernes teknologi og kultur, m.m. blev taget mere højtideligt. Også her var det dog vigtigt for os at ramme autenticitet snarere end realisme, som er et begreb der ikke overlader meget frihed til kreativitet.«
I plottets tjeneste
Spillets plot endte med at dreje sig om de diplomatiske forhold mellem de indfødte stammer , samt kultursammenstødet mellem dem og spanierne. Det kom meget til at handle om hvor uforholdsmæssigt meget indflydelse hver enkelt spanier havde på de indfødtes samfund, og de etiske eller moralske problemer som spanierne kan have haft.
»For narratives skyld, og for at spilleren ikke skulle føle at vi pressede et værdisæt ned i halsen på dem, gjorde vi langt mere plads til humanistisk og etisk forsvarlig tankegang og opførsel end conquistadorene historisk set gav udtryk for. Koloniherre-mentaliteten var langt mere fremhærskende end det nok fremgår i vores spil.«
Som en sjov note opdagede jeg min gamle ITU-underviser Miguel Sicart som gal eneboermunk et sted dybt ude i vildnisset. Så selvfølgelig har Logic Artists taget sig nogle kreative friheder.
»Mere konkret valgte vi at inddrage enkelte mytologiske elementer i verden, såsom den forgyldte by El Dorado eller den portal til underverdenen som ifølge sagnene skulle findes i vulkanen Masaya – dog sikrede vi os at alle tilsyneladende overnaturlige fænomener kunne tolkes som resultatet af mere plausible indflydelser såsom et svampe-trip eller en overdosis af vulkanske luftarter.«
Egnet til historieundervisning?
En væsentlig strømning i den nyere forskning om spil som læringsredskab er, at lave pædagogiske manualer eller skoleversioner af eksisterende gode spil som f.eks. Sim City eller Portal, i stedet for at skabe forkølede og ofte kedelige titler med udelukkende læring for øje.
Jonas Herløv Wæver tror dog ikke at Conquistador kan smides direkte ind i klasseværelset. Det er trods alt ‘alternativ historie’. Dog kan spillet illustrere nogle systemiske kompleksiteter og etiske spørgsmål i både kolonitiden og vestlige landes nuværende udenrigspolitik som er af bred interesse i befolkningen.
»Forhåbentligt vil man – om ikke igennem sine egne valg så i det mindste via de personer, man møder og interagerer med- få et indblik i et verdensbillede og en etik som adskiller sig drastisk fra vores moderne syn på verden. Aller vigtigst håber jeg at man vil få anledning til at forestille sig hvordan man selv havde ageret og hvad man selv ville have gjort hvis man var del af de situationer, vi præsenterer, og måske vil man endda filosofere lidt over hvilken slags person man ville have været, hvis man var vokset op i slutningen af 1400-tallet i stedet for dag.«
Du kan finde Logic Artists’ ‘Expeditions: Conquistador’ til både Mac og PC på bl.a. Steam og GOG.com