Hvad kan spurvefugle lære os om evolutionshistorien?
I dette afsnit af podcast-serien Vidensselskabet er evolutionsteorien i fokus, når lektor Knud Jønsson fortæller os om sit arbejde med spurvefugle, og hvordan deres mangfoldighed kan gøre os klogere på arters oprindelse, udbredelse og tilpasning.
spurvefugl forskerzonen evolutionshistorie dna

Af verdens i alt 10.000 fuglearter er over 6.000 af dem spurvefugle. Blåhalsen, Luscinia svecica, som ses her, er en af dem. (Foto: Shutterstock)

Vidste du, at over halvdelen af alle eksisterende fuglearter tilhører én bestemt gruppe, nemlig spurvefuglene?

Fra et evolutionært perspektiv gør det dem enormt succesfulde.

Hvordan de har båret sig ad med det, er et af de mange spørgsmål, som Knud Jønsson, lektor ved Statens Naturhistoriske Museum, har rejst Jorden rundt for at få svar på.

I dette afsnit af Vidensselskabet følger vi i Darwins – og Alfred Wallaces – fodspor, når podcastvært Anette Lilleøre sammen med Knud Jønsson ser på, hvad spurvefugle kan fortælle os om evolutionshistorien, og hvordan arter spreder og tilpasser sig.

Har koloniseret hele verden

Spurvefuglenes succeshistorie begyndte for 40 millioner år siden hos én fælles forfader, som sidenhen er blevet til tusindvis af forskellige arter, spredt over hele verden.

Og det er netop spurvefuglenes mangfoldighed, som gør, at de kan lære os om evolutionshistorien.

»De er interessante, fordi der er så mange forskellige. Man kan lave analyser med statistik, der ikke bare er ’den ene gør det ene’ og ’den anden gør noget andet, ’« uddyber Knud Jønsson i podcasten.

»Vi kan sammenligne Sydamerika med Afrika, eller vi kan sammenligne øer med kontinenter, eller lavlandsarter med højlandsarter.«

Men når fuglearterne bor i hver deres afkrog af verden, er det nødvendigt at rejse ud til de afkroge for at studere dem.

De sidste fem år er turen gået til Papua Ny Guinea, hvor forskerne tager ud i regnskoven og opstiller spejlnet til at fange fuglene med.

spejlnet spurvefugle evolution arter

Spejlnet er næsten usynlige og bruges til at fange fuglene, som bliver viklet ind i dem, så forskerne kan tage de nødvendige prøver. (Foto: Peter Vadum)

Spor i generne

Men hvor satellitsenderen giver forskerne indsigt i, hvad fuglene laver her og nu, er DNA’et nøglen til fortiden.

»Med DNA-prøverne kan vi komme mange millioner år tilbage i tiden og se, hvad der egentlig skete,« forklarer Knud Jønsson.

Blandt andet har man kunnet bruge DNA til at modbevise nogle tidligere eurocentriske antagelser (et verdensbillede, der er centreret om den vestlige civilisation) om, at spurvefugle i lande som Australian og New Zealand var efterkommere af europæiske arter.

»Det viste sig at være den anden vej: at spurvefuglene, og nok alle fugle, kommer fra Gondwana-superkontinentet, hvor Antarktis, Sydamerika, Australien og New Zealand hang sammen,« forklarer Knud Jønsson.

»DNA har virkelig vendt op og ned på billedet af, hvordan fugle har spredt sig.«

Lyt med i ugens podcast, hvis du vil høre mere om, hvad spurvefuglene kan lære os om evolutionshistorien og arternes tilpasning og udvikling.

Sådan abonnerer du på Vidensselskabet

Søg på 'Vidensselskabet' i din podcast-app:

Hvis du trykker abonner, får du automatisk de nyeste episoder i dit feed.