Forskerens favorit: Gennemsigtig zebrafisk kan gøre os klogere på hjertesygdom
Zebrafisken er med sine unikke egenskaber et fantastisk forsøgsdyr. Ilcim Thestrup bruger dem til at forstå hjertesygdommen atrieflimren.

Zebrafisken er med sine unikke egenskaber et fantastisk forsøgsdyr. Ilcim Thestrup bruger dem til at forstå hjertesygdommen Atrieflimren. (Video: Kristian Højgaard Nielsen)

Musen er måske det mest kendte forsøgsdyr, men den er langt fra det eneste.

Et andet populært forsøgsdyr, forskerne bruger i jagten på videnskabelige fremskridt, er den gennemsigtige zebrafisk.

Zebrafisken er et oplagt forsøgsdyr, da den vokser udenfor moderen, i gennemsnit lægger 100 æg, hver gang den parrer sig og har en generationstid (perioden mellem to generationer) på 2-4 måneder.

Alle disse egenskaber gør det muligt for forskere at undersøge udviklingen af organer og sygdomme i levende zebrafisk fra deres fosterstadie til den fuldvoksne tilstand.

En af de forskere, der bruger zebrafisken, er Ilcim Thestrup, der er postdoc på Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet.

Hun har valgt zebrafisken til denne udgave af Forskerens Favorit, hvor forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

Forskerens favorit

I 'Forskerens favorit' kan du se med, når forskellige forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

I tidligere episoder fra 'Forskerens favorit' kan du bl.a. møde et spedalsk skeletskydeskuret på Christiania, en bro ud af vand, en hebraisk bibel og de utrolige bjørnedyr.

Se alle episoder her

Hjertesygdom i fluorescerende farver

Ilcim bruger zebrafiskene til at forstå hjertesygdommen atrieflimren, der en folkesygdom, som omkring 130.000 danskere lever med i dag.

Atrierne er hjertets forkamre, og atrieflimren er en rytmeforstyrrelse, hvor hjertet slår uregelmæssigt på grund af fejl i de elektriske signaler i atrierne.

For at blive klogere på sygdommen manipulerer Ilcim og hendes forskerkolleger de gener i zebrafiskene, som er involveret i udviklingen af arterieflimren hos mennesker.

På den måde udvikler zebrafiskene de samme symptomer som patienterne med atrieflimren.

Denne udvikling måler forskerne ved at farve hjertecellerne i fluorescerende farver. På den måde kan Ilcim se, hvordan cellerne reagerer, når sygdommen udvikler sig i vævet.

Det fortæller Ilcim meget mere om i videoen ovenfor. Der kan du også se, hvordan det ser ud, når forskerne farver forskellige celler i zebrafiskene og måler deres udvikling.

Forskerzonen bliver udgivet takket være støtte fra Lundbeckfonden. Forskerzonens redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af Lundbeckfonden.

Læs mere om Forskerzonens mål, visioner og retningslinjer her.