Er rummet uendeligt - eller stopper det et sted?
En nysgerrig 11-årig har stillet et meget stort spørgsmål. Lektor i fysik svarer, så godt han nu kan.
rummet uendeligt galakser stjerner planeter asteroider mørkt stof astronomi

Er der et uendeligt antal galakser i alle retninger? Eller slutter det hele et eller andet sted? Og hvis rummet ender, hvad ender det så med? (Foto: Shutterstock)

Hvad er der uden for det ydre rum?

Siah, 11 år, Fremont, Californien

Lige over dig er himlen - eller som forskere kalder det, atmosfæren. Den strækker sig cirka 32 kilometer over Jorden.

I atmosfæren svæver en blanding af molekyler - bittesmå stykker luft, som er så små, at vi indånder milliarder af dem, hver gang vi trækker vejret.

Over atmosfæren er rummet. Her er der langt færre molekyler, og de er ret langt væk fra hinanden, med masser af tom luft imellem sig.

Har du nogensinde spekuleret på, hvordan det ville være at rejse til det ydre rum - og så fortsætte? Hvad ville vi finde?

Forskere som mig er i stand til at forklare meget af det, du ville se. Men der er nogle ting, vi ikke ved endnu, som for eksempel om rummet bare fortsætter for evigt.

Planeter, stjerner og galakser

I starten af turen gennem rummet vil du måske kunne genkende nogle af seværdighederne.

Jorden er en del af en gruppe planeter, der alle kredser om Solen - og flere asteroider og kometer er også med i kredsløbet.

Du ved måske, at Solen faktisk bare er en gennemsnitlig stjerne, og at den ser større og lysere ud end de andre stjerner, fordi den er tættere på.

For at nå hen til den næste stjerne, skal du rejse billioner af kilometer gennem rummet.

Selvom du kunne tage den hurtigste rumsonde, NASA nogensinde har lavet, vil det stadig tage tusindvis af år at nå derhen.

100 milliarder stjerner i Jordens galakse

Hvis stjerner er huse, så er galakser byer fulde af huse.

Forskerne regner med, at der er 100 milliarder stjerner i Jordens galakse.

Hvis man kunne zoome ud, langt ud over Jordens galakse, ville de 100 milliarder stjerner smelte sammen - som lyset i byens bygninger gør, når vi ser dem fra et fly.

For nylig har astronomer fundet ud af, at mange eller endda de fleste stjerner har deres egne planeter, der kredser omkring dem.

Nogle af dem er endda ligesom Jorden, så det er muligt, at de måske er hjemsted for andre væsener, der også undrer sig over, hvad der er derude.

Som en ballon med prikker

Du er nødt til at rejse mange billioner kilometer for at nå en anden galakse.

Størstedelen af rummet er praktisk talt tomt, med enkelte herreløse molekyler og bittesmå mystiske usynlige partikler, som forskere kalder 'mørkt stof'.

Ved hjælp af store teleskoper kan astronomerne se millionvis af galakser derude - og de fortsætter i alle retninger.

Hvis du kunne stå og betragte det hele længe nok, i flere millioner år, ville det se ud som om, at der gradvist bliver længere imellem galakserne.

Du kan visualisere det ved at forestille dig små prikker på en ballon uden luft i. Hvis du begynder at puste luft i ballon, vil prikkerne begynde at bevæge sig længere væk fra hinanden, ligesom galakserne gør.

Har rummet en ende?

Hvis du kunne bevæge dig lige så langt ud i rummet, som du havde lyst til, ville den ene galakse efter den anden så passere forbi for evigt?

Det er spørgsmål, forskerne endnu ikke har entydige svar på. Mange tror, at det er sandsynligt, at du bare vil blive ved med at passere galakser i alle retninger, for evigt. I så fald ville universet være uendeligt, uden ende.

Nogle forskere mener, at det er muligt, at universet i sidste ende bøjer sig tilbage om sig selv - så hvis du bare kunne blive ved med at rejse i rummet, kommer du en dag tilbage til det sted, hvor du startede, fra den anden retning.

Fremtidige forskere må finde svaret

Prøv at forestille dig en globus, og at du er et væsen, der kun kan bevæge sig på overfladen.

Hvis du begynder at gå i en hvilken som helst retning, for eksempel øst, og bare fortsætter, vender du til sidst tilbage til det sted, hvor du startede.

Hvis det er tilfældet for universet, betyder det, at det ikke er uendeligt - selvom det stadig er større, end vi kan forestille os.

I alle tilfælde kommer du aldrig til enden af universet eller rummet. Forskere anser det for usandsynligt, at universet har en ende - et område, hvor galakserne stopper, eller hvor der er en slags grænse, der markerer slutningen på rummet.

Men der er ingen, som ved det med sikkerhed. Det bliver fremtidens forskere, der svarer på dette spørgsmål.

Denne artikel er oprindeligt publiceret af The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.