Sådan bruger Kamala Harris æstetik og de sociale medier på vejen mod magtens centrum
Harris blander politik og familie, power og hverdagsliv, jakkesæt og sneakers i sin politiske selvfremstilling. Og det får hende til at fremstå autentisk.
Den nyslåede vicepræsident Kamala Harris bliver COVID-19-vaccineret og personificerer dermed demokraternes indsats mod corona-pandemien. (Foto: Lawrence Jackson / Wikimedia Commons)

Den nyslåede vicepræsident Kamala Harris bliver COVID-19-vaccineret og personificerer dermed demokraternes indsats mod corona-pandemien. (Foto: Lawrence Jackson / Wikimedia Commons)

Den nyslåede vicepræsident Kamala Harris bliver COVID-19-vaccineret og personificerer dermed demokraternes indsats mod corona-pandemien. (Foto: Lawrence Jackson / Wikimedia Commons)

Den amerikanske vicepræsident, Kamala Harris, repræsenterer det nye og anderledes i mere end én forstand, og det har hun bevidst brugt som en strategi i sin visuelle iscenesættelse.

Hun er den første kvindelige vicepræsident i USA - og samtidig den første med asiatisk og afroamerikansk baggrund, som har denne magtfulde post.

Det har skabt en særlig opmærksomhed omkring hende, også undervejs i valgkampen, og hun er samtidig blevet et godt eksempel på en autentisk celebrity-politiker. Det betyder at hun fremstår troværdig og oprigtig, samtidig med at vi alle ved at det også er iscenesat.

Man kan skelne mellem en politisk celebrity, der som rockmusikeren Bono fra U2 har en karriere i musikbranchen og vælger at engagere sig politisk, og så celebrity-politikeren, der strategisk iscenesætter sig selv i en blanding af politisk kommunikation og Hollywoods personliggørelse i et stjerneimage.

Det så vi med Barack Obama som håbefuld frelser, der fik Nobelprisen, inden han var tiltrådt præsidentembedet. Og det så vi med Donald Trump, der trak på sin reality-persona som forretningsmanden med næse for 'The Art of the Deal' og ikke mindst de mange tweets.

I dag er det blevet almindeligt, at de sociale medier er et sted, hvor en toppolitiker bliver nødt til at være til stede.

I denne artikel vil jeg vise, hvordan Kamala Harris i sin politiske kommunikation har succes med at fremstille sig selv som autentisk – både på sin Instagram-profil, men også i sit symbolske valg af tøj ved offentlige begivenheder og på magasin-forsider, samt i demokraternes præsentationsvideo.

Fakta
Om Forskerzonen

Denne artikel er en del af Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler deres forskning, viden og holdninger til et bredt publikum – med hjælp fra redaktionen.

Forskerzonen bliver udgivet takket være støtte fra Lundbeckfonden. Forskerzonens redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af Lundbeckfonden. Læs mere om Forskerzonens mål, visioner og retningslinjer her.  

At være autentisk på de sociale medier

De sociale medier har – siden Obamas valgkampagne – spillet en helt central rolle i fremstillingen af politikeres persona og deres strategiske offentlige selvfremstilling.

Medieforskeren Gunn Enli undersøgte begge præsidentkandidaters tweets i 2016-valgkampen mellem Clinton og Trump.

Enli fandt frem til, at hvor Clinton fremstod seriøs og informativ grænsende til det kedeligt formelle i sine tweets, var Trump grænseoverskridende, uhøflig og usaglig.

Hvor Clinton var ordentlig og professionel i sin kommunikation, var Trump uforudsigelig og irrationel.

Den overraskende konklusion var, at Clinton som den klassiske karrierepolitiker virkede distanceret og upersonlig, mens Trump som den uerfarne politiske opkomling kom til at fremstå autentisk.

»We did it Joe«

Kamala Harris har fundet en mellemvej på Instagram og har i sine posts i valgkampen og i perioden op til indsættelsen ofte betonet det personlige og umiddelbare som et modspil til de mange officielle opslag.

På den måde har Harris prioriteret at kombinere 'det ekstraordinære', i form af den officielle information om politiske tiltag og kampagne-dagsordner, med det ordinære i sin visuelle selvfremstilling.

Et kendt eksempel er den video, hvor hun i sportstøj på sin løbetur i det fri må stoppe og tage et opkald fra Joe Biden med oplysningen om, at de har vundet valget.

Vi ser Harris smile og konstatere: »We did it Joe«. Hun fremstår dermed helt almindelig – både forpustet og småsvedig – samtidig med at hun får beskeden om, at hendes liv nu er forandret for altid – hun skal være vicepræsident!

»We did it Joe« er siden blevet et meme på TikTok og en del af det demokratiske merchandise som slogan på t-shirts.

Klæder skaber folk

Kamala Harris er lykkedes med at fremstille sig selv som autentisk, både i sin æstetiske performance og i samspil med den aktuelle politiske kontekst.

Den æstetiske performance handler ifølge medieforskeren John Street om, hvordan ens ideologiske standpunkt audiovisuelt kommer til udtryk på tværs af medier.

Det handler både om dresscode og livsstil – tænk på Hillary Clinton og Angela Merkels 'pantsuits' (jakkesæt), Boris Johnsons blonde strithår, Margrethe Vestagers mønstrede slå-om kjoler, Helle Thornings taske og Ellemans-Jensens (lidt for) stramme jakkesæt.

Deres påklædning og fremtoning er detaljer, som bidrager til politikerens samlede image og dermed deres troværdighed og gennemslagskraft.

Kamala Harris har også her valgt en mellemvej i sit udtryk i forhold til eksempelvis Clinton:

I valgkampen var Harris for eksempel ofte iklædt pantsuit – men i stedet for power-stiletter havde hun Converse Chuck Taylor sneakers på og fremstod dermed både dynamisk og nede på jorden.

Denne kombination af det korrekte jakkesæt og de praktiske sneakers blev også brugt på det amerikanske modemagasin Vogue's cover af hende til februar nummeret i 2021.

Harris demonstrerer helt konkret, at nok har hun stil og er magtfuld (i mørkt jakkesæt), men at hun alligevel ikke har mistet jordforbindelsen (sneakers).

Det førte til en diskussion i medierne, hvor netop dette outfit blev betragtet som for afslappet, mens andre stærkt kritiserer, at Harris blev fremstillet som mere lys i huden (whitewashing), end hun er (hvilket har fået Vogue til at vælge at udkomme med begge covers for deres februar nummer).

Alt sammen peger på, hvordan det visuelle udtryk og den populærkulturelle repræsentation af den politiske magt også er afhængig af både æstetik, aktuel kontekst og politiske dagsordner. 

En anden forside fra 2020 på modemagasinet Elle er mere konkret i sin fremstilling af Kamala Harris som placeret i magtens centrum. Her har hun også jakkesæt på, men den politiske uniform er nu kombineret med høje hæle og viser hende stilfuldt siddende på en kontorstol i det fri.

Harris er endnu ikke tiltrådt sit embede og er derfor med et glimt i øjet placeret 'udenfor' magtens korridorer, men med Washington-monumentet og 'the reflecting pool' som den både dekorative og symbolske baggrund i landets politiske centrum.

Harris kender og bruger historien i sit outfit

Kombination af det ordinære og genkendelige hos en offentlig person er med til at skabe autenticitet, også i det visuelle udtryk.

I sin sejrstale i Delaware november 2020 valgte Kamala Harris at tage et hvidt jakkesæt på. Den hvide dragt er en henvisning til kvindernes (suffragetternes) kamp for både stemmeret og ligestilling i begyndelsen af det 20. århundrede. 

Dermed skaber hun en forbindelse mellem tidligere forkæmperes kamp for kvinders rettigheder og det epokegørende i sin nye status som den første kvindelige vicepræsident.

kamala_harris_national_womans_party_suffrage_jessie_benton_mackaye

Hvidklædte suffragetter demonstrerer for ligestilling  i USA (1918). Harris var klædt i hvidt, da hun er blevet valgt til vicepræsident. (Foto: Shutterstock)

Forbindelsen mellem det hvide outfit – den æstetiske iscenesættelse – og den historiske kontekst underbygger hun retorisk i sin sejrstale, hvor hun fremhæver, at det netop nu er 100 år siden, at kvinderne i USA fik stemmeret med den såkaldte '19. tillægsparagraf' (19. amendment), og at hun kun kan fejre sejren her i dag, fordi hun 'står på deres skuldre':

Harris anerkender på den måde, at det feministiske projekt er centralt for, at hun i dag kan blive valgt til vicepræsident, og peger samtidig fremad og udtrykker på en elegant og autoritativ facon, at kampen ikke er slut:

»Jeg er muligvis den første kvindelige vicepræsident, men jeg bliver ikke den sidste.«

Harris som hårdtarbejdende familiemenneske

Harris er universitetsuddannet som jurist og har en baggrund som både offentlig chefanklager og justitsminister i Californien og senator i Washington.

Hun er dermed også en celebrity-politiker på merit og har et image som både effektiv og hårdtarbejdende. Samtidig er hun et familiemenneske, skal vi forstå.

Både politisk status og familieliv er derfor centrale temaer i præsentationsvideoen til det demokratiske konvent fra 2020.

Video: NowThis News

I portrætvideoen kombineres den politiske, den offentlige og populærkulturelle sfære med den private sfære.

Ifølge Corner er disse tre overlappende felter centralt for enhver politiker at kunne agere i på en sammenhængende måde.

Først fremhæves Harris’ universitetsbaggrund og karriere i Californien og dernæst hendes status i offentligheden og populærkulturen som rollemodel.

Harris er ikke bare rollemodel for kvinder i politik, men er også i særlig grad rollemodel for minoriteter.

»She’s for us« og »a daughter of immigrants« – som det fremhæves af hendes politiske fans, og forbindelsen mellem at være rollemodel og den politiske dagsorden slår Kamala Harris selv fast med udtalelsen:

»The Litmus test for America is how we are treating black women.«

Samtidig er videoen også en fejring af hendes almindelighed, fordi hun også er stedmor, der lyder kælenavnet 'Momala' for sine stedbørn, og der vises snapshots af familien til deres søndagsmiddage og en særlig hyldest til hendes egen afdøde mor.

Fortællingen om Kamala Harris som familiemenneske i den private sfære er også central for hendes politiske identitet, og den opretholder hun på sin Instagram med selfier med sin ægtefælle Douglas Emhoff og egne madopskrifter i forbindelse med Thanksgiving.

Ny instagramkonto, men samme Kamala Harris?

Siden tiltrædelsen 20. januar har Harris' tilstedeværelse på de sociale medier fået et lidt andet tilsnit. Det sidste opslag på @kamalaharris-kontoen på Instagram henviser til en ny vicepræsidentiel konto @VP.

På denne nye profil @VP er der primært officielle fotos fra indsættelsen og de første par dage 'in office', men hun har en enkelt post med, hvor hun giver sin mand et kærligt kram på sit nye kontor, og en post, hvor hun fastholder sit image som rollemodel, da hun bliver corona-vaccineret. 

Og i sin bio (den korte tekst øverst i profilen, red.) omtaler hun sig nu som: »Vice President of the United States. Wife to the first @SecondGentleman. Momala. Auntie. Fighting for the people.«

Kamala Harris giver sin mand en krammer på sit nye kontor.

Dermed fastholder Harris sin dagsorden, at hun vil integrere både det offentlige embede og fremstillingen af sit familieliv og den centrale status som rollemodel.

At opretholde sin persona som en autentisk celebrity-politiker kræver også, at der er kongruens, det vil sige en klar overensstemmelse mellem det, man siger, og hvordan man agerer, både privat og politisk, online og offline, og i den æstetiske iscenesættelse og den aktuelle politiske kontekst.

DOI - Digital Object Identifier

Artikler, produceret til Forskerzonen, får tildelt et DOI-nummer, som er et 'online fingeraftryk', der sikrer, at artiklerne altid kan findes, tilgås og citeres. Generelt får forskningsdata og andre forskningsobjekter typisk DOI-numre.

Podcasten Brainstorm

Lyt til Videnskab.dk's podcast om hjernen, Brainstorm, herunder. Du kan også finde flere podcasts fra Videnskab.dk i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk