Hvad blev der af legen?
hvad_blev_der_af_legen_ny_rapport_laes_med_dine_boern

Børn skal lære mere, også inden skolestart, og det skal foregå i forpligtende og inkluderende fællesskaber. Det er vanskeligt at være uenig, men der er grund til bekymring over hvad rapporten og pejlemærkerne undlader at beskæftige sig med, nemlig leg. (Foto: Shutterstock)

Børn skal lære mere, også inden skolestart, og det skal foregå i forpligtende og inkluderende fællesskaber. Det er vanskeligt at være uenig, men der er grund til bekymring over hvad rapporten og pejlemærkerne undlader at beskæftige sig med, nemlig leg. (Foto: Shutterstock)

Mandag den 21. maj 2012 offentliggjorde Task Force om fremtidens dagtilbud sin rapport med anbefalinger til hvordan dagplejer, vuggestuer og børnehaver skal indrettes fremover. Rapporten er bestilt af Ministeriet for Børn og Undervisning.

De to primære pejlemærker for fremtidens dagtilbud, kan man forstå, skal være hhv. læring og inklusion. Børn skal altså lære mere, også inden skolestart, og det skal foregå i forpligtende og inkluderende fællesskaber.

Umiddelbart er det vanskeligt at være uenig, men ikke desto mindre finder jeg, at der er grund til bekymring over hvad rapporten og pejlemærkerne undlader at beskæftige sig med, nemlig leg.

Det er svært at være decideret uenig

En hurtig søgning igennem rapportens tekst viser at ordet leg forekommer en enkelt gang. Hertil kommer at rapporten et par gange nævner begrebet 'legeaftaler', som den fremhæver vigtigheden af at forældrene sørger for at arrangere. Den ene gang, begrebet leg forekommer, er det i en sammenhæng, hvor der lægges vægt på at legen skal understøtte trivsel, udvikling og læring.

Igen er det svært at være decideret uenig, men det forekommer alt i alt påfaldende at der ikke på noget tidspunkt i rapporten fokuseres på at leg er en altafgørende aktivitet og praksis i børns liv, der fungerer som selve fundamentet for kognitiv, social og kropslig læring.

Legen er en grundlæggende menneskelig udtryks- eller værensform, der som sit væsentligste kendetegn har at den er en praksis, der bærer sit formål i sig selv.

Legen har en grundlæggende almendannende funktion

Det er dog ikke det samme som at legen ikke har positive sidegevinster – tværtimod. Igennem legen lærer mennesket sig selv at kende, man kan afprøve sine kompetencer, gøre det umulige og blive en bedre udgave af sig selv, i samspil med andre mennesker og med legens strukturer og legemedier.

Som sådan kan legen siges at have en grundlæggende almendannende funktion, der ikke kan måles og vejes, men som er afgørende for børns udvikling som hele mennesker.

Det er derfor bekymrende at rapporten om fremtidens dagtilbud så entydigt overser legen – eller blot ikke finder den væsentlig at beskæftige sig med eller komme med anbefalinger om. Rapporten kommer nemlig til at fokusere ret ensidigt på faglig læring og meget lidt på almen dannelse og udvikling, menneskeligt samvær og filosofisk undren.

Forældre skal læse med deres børn

Ministerens udlægning af rapporten, herunder hendes noget rigide anbefaling (eller påbud) om at forældre skal læse for deres børn 20 minutter hver dag, lider af samme mangelsygdomme.

Ikke mindst i hendes argumentation for de 20 minutters læsning, der går på at det styrker barnets sprog og gør det mere skoleparat. 20 minutters daglig læsning er helt sikkert en god ting. Men det er det, fordi det indebærer 20 minutters nærkontakt mellem barn og voksen og fordi det kan danne grobund for spændende samtaler eller – som alle gode historier kan – spændende og sjove lege.

Men den slags tæller tilsyneladende ikke hos hverken Task Force eller minister.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om astronautens foto af polarlys, som du kan se herunder.