Helenes ph.d.-univers: Sådan kan data se ud
Når man vil forstå processer i cellen, som er så små, at man ikke engang kan se dem med et mikroskop, må man bruge farvestof som hjælpemiddel. Det fortæller Helene her i syvende episode af 'Helenes ph.d.-univers'.

Hvordan arbejder man egentlig, når man er cellebiolog? Og hvordan undersøger man de dele af cellen, der er så små, at de ikke kan ses med et mikroskop? Helene Halkjær Jensen giver dig svaret her. (Video: Helene Halkjær Jensen/ Videnskab.dk)

Cellebiologer har store udfordringer. De vil gerne forstå processer, der er alt for små til, at man kan se dem med det blotte øje.

Heldigvis findes mikroskoper, men nogle ting i cellen er så små, at mikroskoper ikke engang hjælper.

I syvende afsnit af videodagbogen 'Helenes ph.d.-univers' forklarer Helene Halkjær Jensen, hvordan hendes data ser ud, og hvordan hun arbejder med den.

Zoomer helt ind på cellerne

Helene Halkjær Jensens data rummer de 30.000 millioner celler, som vores krop indeholder.

Hun forsker i, hvordan alle disse celler snakker sammen og sørger for, at kroppen er sund og rask. For at undersøge dette, tager hun enkelte celler ud af kroppen og zoomer helt ind på dem.

Med et mikroskop kan man se cellens cellekerne og de affaldsstoffer eller hormoner, som cellen gerne vil udskille til andre celler.

»Men der er også rigtig mange ting, man ikke kan se i en celle. Man kan ikke se de receptorer, der måske sidder på celleoverfladen. Man kan ikke se de enkelte enzymer, der ligger inde i cellen. Og det er simpelthen fordi, at de er alt for små til, at man kan se dem med de forstørrelser, der findes på mikroskoper,« forklarer Helene i videoen.

Farvestof er et genialt hjælpemiddel

Hvad gør man så? Man farver proteinerne med fluorescerende farvestoffer. Det, som farvestoffet farver i cellen, hedder aktin, og kaldes også for cellens skellet.

»Jeg forestiller mig lidt, at det er ligesom sådan nogle hønseringe, som man kan sætte sammen til nogle lange fibre, som fungerer som tove, der gør, at cellen kan holde sin struktur.«

Når aktinet er farvet, kan man se, hvad der sker inde i cellen, når den arbejder. Man kan se, at cellen danner nye aktinfibre der, hvor den gerne vil bevæge sig hen.

Man kan også farve andre proteiner op, som eksempelvis insulinreceptorer eller sukkertransportører.

Når man har set, hvordan de enkelte proteiner arbejder, kan man sætte det sammen og få et overordnet billede af, hvordan cellen fungerer.

Fluorescerende farvestoffer er altså et rimelig vigtigt redskab for en cellebiolog som Helene.

Du kan læse mere om Helenes ph.d.-univers og se de andre videodagbøger i serien her.