Den digitale daginstitution
leg_paedagoger_ipad_teknologi_digitale_daginstitutioner

Både forældre og pædagoger finder det nødvendigt at børn gennem omgang med bl.a. digitale medier rustes til skolen og de it-kompetencer, man forestiller sig forventes her. (Foto: Shutterstock)

Både forældre og pædagoger finder det nødvendigt at børn gennem omgang med bl.a. digitale medier rustes til skolen og de it-kompetencer, man forestiller sig forventes her. (Foto: Shutterstock)

Pædagogerne er klar til iPads! Så klar og tydelig er meldingen i en ny rapport fra KMD analyse, der tager temperaturen på digitaliseringen i daginstitutionerne.

Både pædagoger, dagtilbudsledere og forældre er blevet spurgt om deres holdninger til ny teknologi og de er enige: tablets, digitalkameraer, smartboards og computere af forskellig art er kommet for at blive og er en helt naturlig del af barndommen, i hjemmet såvel som i vuggestuen og børnehaven.

Potentialerne er store, mener man også. Især når det handler om at støtte børnenes udvikling. Hertil kommer at både forældre og pædagoger finder det nødvendigt at børn gennem omgang med bl.a. digitale medier rustes til skolen og de it-kompetencer, man forestiller sig forventes her.

Halvdelen af institutionerne angiver, de har en strategi for medier i dagligdagen

Mange børnehaver og vuggestuer er allerede i gang og har indkøbt diverse medieteknologier, som de i forskelligt omfang bruger sammen med børnene. Men set på landsplan er der store forskelle, idet ca. halvdelen af landets daginstitutioner endnu ikke har eller bruger sådanne medier.

Formentlig er det dog kun et spørgsmål om tid, og måske lidt om generation. De fleste forventer i hvert fald øgede investeringer på området i de kommende år.

Hvad der er mere interessant er dog, at det er under halvdelen af institutionerne, der angiver, at de har en strategi for anvendelsen af digitale medier i dagligdagen - herunder i den pædagogiske praksis.

Lysten og viljen til at inddrage digitale medier i den pædagogiske praksis udspringer i langt højere grad af en personlig interesse blandt pædagogerne samt erkendelsen af en meget stor interesse fra børnene. Det er på den ene side et stort potentiale, når de, der skal anvende nye teknologier, har lyst til det og kan se et formål med det.

På den anden side risikerer man, at projekter bæres af ildsjæle, der ikke nødvendigvis bliver bakket op af deres ledelse (herunder økonomisk og i forhold til investeringer af både tid og penge) og at erfaringer fra disse projekter derfor heller ikke bliver delt og udbredt til andre institutioner. Med det massive fokus, der pt er på hele dette område, tror jeg dog at potentialerne er større end risiciene.

Det gælder bare om at få øje på mulighederne

Pædagoger og ledere mener i meget høj grad (ca. to tredjedele) at digitale teknologier har store fordele i forhold til at understøtte børns sproglige udvikling, hvilket er et af seks temaer i de nationale læreplaner. Langt færre, omkring 20%, mener det samme i forhold til læreplanstemaet krop og bevægelse.

Det vidner i mine øjne om to ting: dels at det kan være svært at se, hvordan dyre, skrøbelige iPads eller stationære smartboards eller computere kan tages i anvendelse i forhold til aktiviteter, der understøtter børnenes fysiske aktivitet, leg og bevægelse. Det er et område, hvor man med fordel kan sætte massivt ind med udvikling og ikke mindst oplysning, for mulighederne er der.

Det gælder bare om at få øje på dem, så man kommer ud over en forestilling om at computere er noget, man bruger siddende stille ved et bord.

Det er uheldigt at brugen af teknologi skal 'forsvares'

Desuden mener jeg, at det vidner om en uheldig forestilling om at brugen af teknologi og digitale medier skal 'forsvares' ved at sætte et lærings- og udviklingsperspektiv op i forhold hertil.

Uden at forklejne de læringsmæssige potentialer mener jeg, at det er vigtigt, at man i den pædagogiske praksis også husker på at bruge medier og teknologi i forhold til de processer, der finder sted her og nu, med legen som udgangspunkt.

For det er de (også) fantastiske til. Og gennem leg, fortællinger og bevægelse fremelsker børn og voksne sammen nogle andre kompetencer end de, der kan måles i en skoleparathedsundersøgelse.

Nemlig kompetencer til at finde på, at sætte sammen, at undersøge, at sanse og at filosofere - kort sagt at lege. De kompetencer er også vigtige, både her og nu og på længere sigt, og mediernes kommunikative, underholdende, fabulerende og fascinerende muligheder kan være et godt omdrejningspunkt.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk