Unge hjælper andre unge med at sige nej tak til alkohol ved hjælp af virtual reality
Nyt projekt genskaber festen i virtual reality og lærer unge at navigere i den sårbare situation.
Gruppepres-alkohol

Dette er den første scene, man kommer i, efter man har valgt, om man vil spille som dreng eller pige. Her sidder man sammen med to venner, inden man skal til en fødselsdagsfest (Foto: SDU)

Dette er den første scene, man kommer i, efter man har valgt, om man vil spille som dreng eller pige. Her sidder man sammen med to venner, inden man skal til en fødselsdagsfest (Foto: SDU)

Husker du, da du drak alkohol for første gang? Da du blev beruset for første gang? Da du gik kold for første gang? Var der måske en form for gruppepres, du havde svært ved at sige nej til?

Når der er fest, er der, i hvert fald i Danmark, typisk også alkohol. Danske unge drikker rigtig meget alkohol, og forbruget ligger i toppen sammenlignet med andre lande.

Som ung kan det være svært at finde ud af, hvad man selv har lyst til, hvad man gør for at være 'en del af gruppen', og hvor meget alkohol man egentlig kan tåle.

Derfor har vi – en gruppe forskere på Syddansk Universitet i tæt samarbejde med unge – udviklet VR FestLab, som er en af de første virtuelle festsimulationer i verden.

Formålet er at forebygge gruppepres i forbindelse med alkoholindtag blandt unge.

Fakta
Om Forskerzonen

Denne artikel er en del af Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler deres forskning, viden og holdninger til et bredt publikum – med hjælp fra redaktionen.

Forskerzonen bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet og Syddansk Universitet.

Forskerzonens redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne. Læs mere om Forskerzonens mål, visioner og retningslinjer her.

Sådan fester man i den virtuelle verden

VR FestLab er en computersimulation af en tredimensionel typisk festsituation for unge. Når man deltager i den virtuelle fest, får man muligheden for at vælge forskellige 'scener'.

Det kan være, man går i baren, på dansegulvet eller spiller 'beer pong' med nogle af de andre festdeltagere. Flere gange bliver man tilbudt noget alkohol at drikke, og resten af festens forløb ændrer sig, alt efter hvor meget alkohol man har fået indenbords.

For eksempel kan man møde Rebecca, der prøver at overtale sin ven Carl til at drikke alkohol og derefter spørger dig, hvad du vil have at drikke.

Dette er det første, som man møder, når man starter VR FestLab. (Foto: SDU)

Senere møder du måske Emma, der spørger dig »Hej, vil du være med til 'Jeg har aldrig'?«. Øverst på skærmen sidder der så en lille 'måler', der viser, hvor meget alkohol man har fået i løbet af aftenen. Hvis den bliver fyldt op, går man kold, inden festen slutter.

Høj- og efterskoleelever har spillet en central rolle

Er det os støvede forskere, der har fundet på en ungdomsfest, som, vi håber, matcher det, de unge oplever? På ingen måde.

I samarbejde med os forskere og praktikere (to SSP-medarbejdere) er det faktisk højskoleelever, der har fundet på, hvad der skal ske i festsimulationen, og de har lavet manuskriptet.

sdu-alkohol

Her ses et billede fra en af optagelserne. (Foto: SDU) 

VR FestLab er altså udviklet ved hjælp af samskabelse, så festsimulationen bliver så nær på de unges virkelighed som muligt.

Det er også højskoleeleverne, der har castet skuespillerne til projektet – nemlig efterskoleelever fra teaterlinjen på Askov Efterskole.

Med vores virtuelle fest ønsker vi at gøre arbejdet med alkoholforebyggelse i folkeskolen mere innovativt ved at bruge ny teknologi.

Vi håber at øge unges tro på egne evner til at modstå indtagelse af alkohol og øge unges evner til at sige fra over for gruppepres i forbindelse med indtagelse af alkohol.

31 efterskoleelever testede den virtuelle fest

Virker det så, lærer unge rent faktisk at sige fra overfor gruppepres i festsituationer? Det er vi netop ved at undersøge i et større studie.

Book et gratis foredrag om forebyggelse af alkohol i folkeskolen

Artiklens forfatter, Julie Dalgaard Guldager, er med i 'Bestil en Forsker'-ordningen – en del af Forskningens Døgn – og kan til og med 31. marts bookes gratis til at holde et foredrag mellem 23.-29. april. Det tilbud gælder også for de øvrige forskere i ordningen. 

Julie Dalgaard Guldager stiller op med foredraget 'Hvordan kan man forebygge alkohol i folkeskolen ved hjælp af virtual reality?', det kan bookes her.

Vi har dog allerede nogle andre resultater fra et pilotstudie, hvor vi lod 31 efterskoleelever prøve VR FestLab og derefter interviewede dem.

De svarede også på et spørgeskema. Af spørgeskemadata fandt vi ud af, at alle de unge godt kunne lide VR FestLab, og langt de fleste synes, at karaktererne er realistiske (81 procent), og de kunne godt tænke sig at udforske VR FestLab mere (91 procent).

Ud fra interviews med de unge fandt vi ud af, at de fleste unge mente, det er et godt værktøj i forhold til brugbarheden og spiloplevelsen.

De synes også, at det er godt, at det er ægte mennesker frem for animerede figurer, der er med, ligesom de er glade for atmosfæren og de følelser, de oplevede.

Nogle få mente, at VR FestLab ikke kunne lære dem noget, mens andre mente, at det kunne hjælpe på deres forståelse af alkohol i forhold til flere aspekter.

Dem, der tog godt imod det, synes, man kunne lære om:  

  • hvordan man siger nej til alkohol,
  • hvor meget man kan drikke, før man ‘går kold’,
  • hvordan man kan opføre sig i forskellige festsituationer samt
  • hvordan man kan blive påvirket af at drikke alkohol (se mere om resultaterne her).
    Forskning søger løsninger

    Mere og mere forskning går ud på at udvikle og teste tiltag, som skal løse samfundets problemer.

    Interventionsforskning kaldes det.

    Videnskab.dk sætter i en artikelrække fokus på den type forskning, der skal gavne velfærdssamfundet.

    Følg med i temaet her.

    Støtte fra TrygFonden har muliggjort temaet. TrygFonden har dog ikke indflydelse på, hvilken forskning vi skriver om, og hvordan artiklerne skrives. 

    Læs mere om aftalen her.

Mangler stadig at teste effekten

Studiet viser, hvor vigtigt det er at være i øjenhøjde med de unge, når man arbejder med alkoholforebyggelse – at de unge bliver talt til af hinanden frem for en voksen med løftet pegefinger.

De unge synes, VR FestLab er sjov at bruge, og der har været rigtig positiv feedback fra de unge, der var med i pilotstudiet.

Dette er et vigtigt skridt, men resultaterne omkring effekten af projektet på de unges evner til at sige fra over for gruppepres for at drikke alkohol fremligger som nævnt ikke endnu.

Hvordan og hvornår kan du så feste virtuelt? Når vores forskningsprojekt, der undersøger effekten af brugen af VR FestLab, er færdigt, vil VR FestLab kunne downloades gratis, der hvor man normalt henter sine apps.

For at bruge appen kræver det bare en smartphone og et sæt karton virtual reality-briller, der kan købes for under halvtreds kroner.

Du kan så prøve VR FestLab derhjemme, sammen med venner, eller lærere kan bruge det som en del af sundhedsundervisningen i folkeskolen.

VR FestLab er støttet af TrygFonden, se mere her.

Bestil gratis forskerforedrag til Forskningens Døgn

Forskerzonen har bragt en del artikler skrevet af forskere, der til og med 31. marts kan bookes til et gratis onlineforedrag under Forskningens Døgn 23.-29. april.

Artiklerne er alle indenfor samme emne som foredragene.

Herunder linker vi til de foredrag, der kan bookes samt forskernes relaterede artikler. For overblikkets skyld har vi delt dem op i kategorierne naturvidenskab, krop & sundhed samt kultur & samfund.

Husk: Alle kan bestille en forsker.

Naturvidenskab

Peter Laursen med foredraget ’Galakser – Universets byggesten’ – læs artiklerne ’Big Bang – en øjenvidneberetning’ og ’Hvad er en galakse’ samt se videoen ’5 ting, du skal vide om galakser’.

Kasper M. Paasch med foredraget 'Solcellesystemer og teknologi' – læs artiklen 'Derfor skal solceller ud af skyggen'

Bertil F. Dorch med foredraget ’Supernova! Fra Tycho Brahe til Betelgeuse’ – læs artiklen ’Vil kæmpestjerne Betelgeuse forårsage dommedag?

Magnus Kjærgaard med foredraget ’Hukommelsens molekyler’ – læs artiklen ’Det sker i hjernen, når vi skaber minder’

Tue Hassenkam ’Livets oprindelse - fra et nanometer perspektiv’ – hør podcasten ’På jagt efter livets byggeklodser i stjernestøv

Mette S. Herskin med foredraget ’Dyrenes biologi - og hvad vores viden om den betyder for hvordan vi omgås dem’ – læs artiklen ’Hvordan studerer vi dyrs smerter?

Aage Kristian Olsen Alstrup med foredraget ’Forsøgsdyr i Danmark: Hvad bruger vi dem til?’ – læs artiklen ’Hvad bruger forskere forsøgsdyr til?

Aage Kristian Olsen Alstrup med foredraget 'Obduktion af strandede hvaler giver ny viden om hvalers evolution' - læs artiklen 'Døde hvaler fortæller om smitsomme sygdomme og forandringer i klima'

Krop og Sundhed

Sebastian Bao Dinh Bui med foredraget 'Den flyvetur gav mig hovedpine! Bliv klogere på flyrelateret hovedpine' – læs artiklen 'Flyrelateret hovedpine: Får du også smerter i hovedet, når du flyver?'

Julie Dalgaard Guldager med foredraget 'Hvordan kan man forebygge alkohol i folkeskolen ved hjælp af virtual reality?' – læs artiklen 'Unge hjælper andre unge med at sige nej tak til alkohol ved hjælp af virtual reality

Maja Thiele med foredraget ’Hvad laver din lever?’ – læs artiklen ’Hvad laver en lever?

Suresh Rattan med foredraget ’Age and ageing’ – læs artiklen ‘Den optimale levealder er 45 år

Jørgen T. Lauridsen med foredraget ’Hvorfor er der så stor social ulighed i sundhed i Danmark?’ – læs artiklen ’Hvorfor har Danmark så stor social ulighed i sundhed?

Morten Arendt Vils Rasmussen med foredraget ’Sådan kan kemometri bruges til at spotte brystkræft’ – læs artiklen ’Kemometri kan hjælpe med at spotte brystkræft, falsk olivenolie og allergikere

Hanne Irene Jensen med foredraget ’Hvornår skal man stoppe livsforlængende behandling? – læs artiklen ’Hvornår skal vi sige ja til døden og nej tak til behandling?

Line Hagner Nielsen med foredraget ’Undgå stikket – fremtidens piller kan være på størrelse med et sandkorn’ – læs artiklen 'Undgå stikket – vaccinepille på størrelse med et sandkorn kan være fremtiden'

Kultur & Samfund

Thomas Søbirk Petersen med foredraget ’Debatten der aldrig vil dø - et forsvar for aktiv dødshjælp’ – læs artiklerne ’Forsker: Derfor bør aktiv dødshjælp være lovligt i Danmark’ og 'Derfor er aktiv dødshjælp ikke en glidebane'

Henrik Toft Jensen med foredraget 'Demografisk udvikling og bosætningsmønstre i Region Sjælland og Region Hovedstaden' – læs artiklen 'Danmarks demografi: Færre fødes, færre dør'.

Henriette Syrach Lyngstrøm med foredraget 'Vikingetid i farver' – læs artiklen 'Vikingerne pyntede deres bygninger med overraskende farvevalg'

Carsten Humlebæk med foredraget ’Er det bare Catalonien, der er gået i selvsving eller er det hele Spanien?’ – læs artiklen ’Er en løsning i sigte i Catalonien?

Peter G. Harboe med foredraget ’Hvad gør man, hvis man har for mange projekter?’ – Læs artiklen ’Sådan undgår du, at læring fra projekter går tabt

Alle må bruge og viderebringe Forskerzonens artikler

På Forskerzonen skriver forskere selv om deres forskning. Vi mener, det er vigtigt, at alle får mulighed for at læse om forskning fra forskerens egen hånd.

Alle må derfor bruge, kopiere og viderebringe Forskerzonens artikler udfra følgende enkle krav:

  • Det skal krediteres: 'Artiklen er oprindelig bragt på Videnskab.dk’s Forskerzonen, hvor forskerne selv formidler'. Hvis artiklen bringes på web, skal der linkes til artiklen på Forskerzonen.
  • Artiklen må ikke redigeres og skal bringes i fuld længde (medmindre andet aftales med forskeren).
  • Du skal give forskeren besked om, at du genpublicerer.
  • Artikler, som er oversat fra The Conversation, skal have indsat en HTML-kode til indsamling af statistik i bunden. HTML-koden finder du i den originale artikel på The Conversations hjemmeside ved at klikke på knappen "Republish this article" ude til højre, derefter klikke på 'Advanced' og kopiere koden. Du finder linket til artiklen på The Conversation i bunden af Forskerzonens oversatte artikel. 

Det er ikke et krav, men vi sætter pris på, at du giver os besked, hvis du publicerer vores indhold (undtaget indhold fra The Conversation). Skriv til redaktør Anders Høeg Lammers på ahl@videnskab.dk.

Læs mere om Forskerzonen i Forskerzonens redaktionelle retningslinjer.

DOI - Digital Object Identifier

Artikler, produceret til Forskerzonen, får tildelt et DOI-nummer, som er et 'online fingeraftryk', der sikrer, at artiklerne altid kan findes, tilgås og citeres. Generelt får forskningsdata og andre forskningsobjekter typisk DOI-numre.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om blandt andet det mikroskopfoto, som du kan se herunder.


Annonce: