Corona-livechat onsdag klokken 13: Hvordan skal vi forholde os til en potentiel anden bølge?
Professor i mikrobiologi Niels Høiby og epidemiforsker Viggo Andreasen sidder klar til at svare på dine spørgsmål på Videnskab.dk onsdag 19. august kl. 13.

De to forskere var beredt på at svare på alt om corona. (Grafik: Videnskab.dk)

Efter en rolig sommer er corona-situationen i Danmark og flere andre lande så småt begyndt at vende:

Smittetallet stiger, restriktionerne strammes, og den lykkelige udsigt til en genåbning udsættes yderligere.

Kigger vi direkte ind i virussens anden smittebølge? Og i så fald, hvad betyder det? Og hvordan kan vi bedst tackle den?

Du har givetvis mange flere spørgsmål som disse, og derfor afholder Videnskab.dk en livechat, hvor du har mulighed for at stille to relevante forskere dine spørgsmål:

Klik her for at deltage i livechatten kl. 13 onsdag 19. august.

Niels Høiby, professor i klinisk mikrobiologi ved Københavns Universitet og overlæge på Rigshospitalet, der blandt andet kan svare på spørgsmål om:

• Selve coronavirussen SARS-CoV-2 og sygdommen COVID-19
  • Masker, mundbind og andre former for beskyttelse
  • Behandling og diagnostik
  • Smittetryk og de aktuelle smitteudbrud i Danmark

Viggo Andreasen, lektor i matematisk biologi og epidemiforsker ved Roskilde Universitet, der blandt andet kan svare på spørgsmål om:

• Epidemiologi, smittetal og smittespredning
  • Statistik og smittemodeller
  • Risikoen for en eventuel anden smittebølge
  • Erfaringer fra tidligere pandemier

Du kan stille spørgsmål i forvejen på mail redaktion@videnskab.dk. Skriv ‘Corona-livechat’ i emnefeltet.

Vi anbefaler naturligvis, at du klikker ind på artiklen kl. 13:00 på onsdag 19. august, så du kan stille forskerne dine spørgsmål og få svar LIVE.