Forskere finder mælkevejslignende galakse 12 milliarder lysår væk
ESO galakse billeder SPT0418-47

Astronomer har taget dette billede af galaksen SPT0418-47, som faktisk ligner Mælkevejen rigtig meget, selvom det ikke ser sådan ud ved første øjekast. (Foto: ESO)

14 august 2020

Fra et teleskopanlæg i den tørre Atacama-ørken i Chile, hvor vejrforholdene er særligt gode for stjernekiggeri, har et internationalt hold af astronomer opdaget en galakse hele 12 milliarder lysår væk.

En del af de forskere er fra det Europæiske Syd Observatorie (ESO), et internationalt samarbejde, hvori Danmark er med, som i en pressemeddelelse har offentliggjort et billede af galaksen, døbt SPT0418-47.

Astronomerne bag opdagelsen er begejstrede:

»Resultatet er ganske uventet, og det har vigtige følger for vores opfattelse af, hvordan galakserne udvikler sig,« siger Simona Vegetti, forskergruppens leder ved Max Planck-Instituttet for Astrofysik i Tyskland, i pressemeddelelsen.

At galaksen ligner en ring af ild er blot en optisk illusion, en sideeffekt af, at billedet er taget gennem en såkaldt gravitationslinse.

En gravitationslinse er et fænomen, som opstår, når lys afbøjes af et objekt med en enorm masse, og dermed en stor tyngdekraft. I dette tilfælde en galakse, som ligger mellem os og SPT0418-47.

Men gravitationslinsen har faktisk været en hjælp, ifølge pressemeddelelsen. I og med at galaksen ligger 12 milliarder lysår væk, er den ekstremt svær at se med selv det kraftigste teleskop.

Gravitationslinsen, selvom den forvrænger billedet, forstørrer det nemlig også og giver et bedre udsyn til SPT0418-47.

Videoen viser, hvordan lys fra en fjern galakse bliver forvansket af tyngdekræfterne omkring en forgrundsgalakse. Den fungerer som en linse, der ændrer billedet af den bagvedliggende galakse, men samtidig virker den som forstørrelsesglas. (Video: European Southern Observatory (ESO)/ ALMA (NRAO/ESO/NAOJ)/Luis Calçada (ESO))

Lysets hastighed betyder også, at vi ser galaksen, som den så ud for 12 milliarder år siden, hvor universet var meget ungt. Og det er her, den overrasker:

»Resultatet her er et gennembrud indenfor forskningsområdet galaksedannelse. Det viser, at de strukturer, som vi ser i nære spiralgalakser, og i vores egen Mælkevej, allerede var på plads,« forklarer Francesca Rizzo, ph.d-studerende på Max Planck-Instituttet for Astrofysik, i pressemeddelelsen.

Forskerne har brugt en ny computerteknik til at fjerne forvrængningerne og dermed genskabt galaksen, som den egentlig ser ud. Processen kan ses i videoen her fra ESO’s Youtube-kanal:

Forskningsresultaterne, som følger med, er udgivet i tidsskriftet Nature. Resultaterne og mere information kan også findes på ESO’s hjemmeside.