Del din smukke forskning i stor fotokonkurrence
Fra i dag af kan videnskabsfolk fra hele verden indsende deres fascinerende billeder af alt fra mikroorganismer til arkæologiske fund.

Videnskaben har mange smukke ansigter. Det har de seneste år med fotokonkurrencen ARTiS - Art In Science - bevist.

Igen i år har forskere verden over mulighed for at dele flotte og fascinerende billeder af deres videnskab.

Anledningen er Københavns Universitets store fotokonkurrence ARTiS, der bliver afholdt for fjerde år i træk.

Konkurrencen munder ud i én stor udstilling i festsalen på Københavns Universitet, hvor knap 4.000 gæster sidste år kiggede forbi.

Selve billederne kan være af objekter eller data fra forskningen, for eksempel har tidligere deltagere indsendt et mikroskopbillede af en hundeloppe, en skanning af organismen hydroid (i familie med vandmanden), og et billede af havbunden, der til forveksling ligner Månen.

Deltag selv i bedømmelsen

Billederne bliver bedømt af et panel af forskere, videnskabelige tidsskrifter og kunstnere.

Men vil du selv have indflydelse på bedømmelsen af billederne, kan du gå ind på ARTiS' Facebook-side, hvor det billede med flest ’Likes’ vinder i kategorien ’Facebook Public Choice’.

Du kan også have indflydelse på kategorien ’Culture Night Visitors Choice’ ved at afgive din stemme ved ARTiS-udstillingen under Kulturnatten 2018.

De resterende kategorier i konkurrencen lyder:

• Best Image (det bedste billede under kategorierne Nano, Micro, Mini, Macro og Mega)
  • Young ART-Scientists prize (studerende under universitetsniveau)
  • Visualisations (data koncepter, ligninger, modeller, illustrationer mm.)
  • Humoristic (forskning behøver ikke være tørt)
  • Best Instrument (bedste billede af forskningsinstrumenter eller enheder)
  • Best video presentation (kort video om billedet/billederne, præsentation af forskning, laboratorium eller af forskeren selv)

Du kan læse mere om konkurrencen på Københavns Universitets hjemmeside.

Sætter anderledes fokus på forskningen

Initiativtageren bag ARTiS mener, at billederne kan nå ud til andre målgrupper, der ikke beskæftiger sig med videnskab til daglig.

»Det er mere og mere vigtigt at kommunikere til offentligheden, både i forhold til opdagelser og innovation. Med billederne fra ARTiS kan vi vække folks nysgerrighed - først lægger de mærke til skønheden, og så begynder de at forstå, hvad der ligger bag skønheden,« siger Karen Martinez, lektor ved nano-science center på Kemisk Institut, Københavns Universitet.

Hun sidder i dommerpanelet og opfordrer alle videnskabelige retninger til at indsende deres bud på fascinerende og smuk data.

Motiverne kan være alt lige fra biologisk materiale, arkæologiske fund og landskaber, tilføjer hun.

Se billeder fra tidligere ARTiS-konkurrencer her.