5 måder, du hjælper dit barn med at udvikle naturvidenskabelige evner
Der er behov for, at flere unge vælger en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse, men indlæringen skal ske allerede inden skolestart, mener forsker. Her kommer hun med 5 råd til, hvordan du kan styrke dit barn i fagene.
STEM læring børn tekniske naturvidenskabelige færdigheder matematik tælle talforståelse spatial sprogstimulering sprogsocialisering brætspil kommunikation samtale pædagogik observation

Bed barnet om at beskrive omgivelserne, årstiderne, nye skud på træerne og planterne eller den måde, ting bevæger sig i vinden. På den måde bliver barnet bekendt med grundlæggende videnskabelige processer i en ung alder. (Foto: Shutterstock)

Både forskere og undervisere er enige om, at tidlige læseoplevelser er afgørende for børns sprogudvikling og kognitive udvikling.

I de seneste 30 år har man gjort en stor indsats for at støtte og fremelske børnenes læsefærdighed og kompetencer.

Det har resulteret i et væld af informationer om, hvordan vi som forældre kan hjælpe ved at læse, synge, spille ordspil og henlede opmærksomheden på trykte ord.

Det er godt, og det bør fortsætte. Tidlige læsefærdigheder hjælper senere i skolen og i livet.

Tidlig barndom er et naturligt begyndelsespunkt

Men vi skal også fremme børnenes naturvidenskabelige og tekniske færdigheder - på engelsk kaldet STEM-fag (STEM står for områderne Science, Technology, Engineering og Mathematics - naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.)

Den tidlige barndom er et naturligt begyndelsespunkt; små børn er nysgerrige og vil hjertens gerne udforske deres omgivelser.

Børn er ganske udmærkede STEM-elever. Deres viden og færdigheder overgår ofte langt forældrenes og lærernes forventninger. 

Her følger 5 måder, du kan opmuntre poderne til at interesse sig for naturvidenskab og teknik.

1. Tilskynd barnet til at være opmærksom på omgivelserne

Læg mærke til jeres omgivelser; årstiderne, nye skud på træerne og planterne eller den måde, ting bevæger sig i vinden.

Børn er ofte mere årvågne end voksne, især fordi vi ofte tænker på andre ting - arbejde, pligter og alle de andre ting vi også skal nå.

Del observationerne med barnet, og gør brug af ord associeret med observationer, som 'læg mærke til' og 'observer'.

Observation er en af de mest grundlæggende videnskabelige processer. Vi danner hypoteser og indsamler data fra observationer.

Med tiden kan barnet bevæge sig fra at lægge mærke til mere overordnede egenskaber til mere detaljerede og videnskabelige egenskaber.

2. Tilskynd barnet til at beskrive, hvad det ser og gør

Bed barnet om at beskrive egenskaber og særpræg ved de ting, som det ser og gør.

Ser I en mariehøne? Bed barnet om at beskrive den - farve, form og størrelse.

Hvis dit barn er i gang med at bygge noget, så spørg, hvad det er, det laver (eller lavede). Du kan gentage, det barnet siger, måske med nye ord for at udvide barnets ordforråd og fortrolighed med at bruge det naturvidenskabelige sprog og gængse formuleringer.

Sandsynligheden for, at barnet vælger en naturvidenskabelig uddannelse senere, er større, hvis barnet har været eksponeret for en særlig sprogstimulering og sprogsocialisering.

Brug ord som 'forudsige', 'eksperiment' og 'beregn'.

3. 'Hvad' snarere end 'hvorfor'

Stil spørgsmål, der fokuserer på, hvad barnet kan se eller gøre, snarere end hvorfor.

På denne måde kan barnet med sikkerhed svare på spørgsmål og få en succesoplevelse.

»Hvad er det, der sker med boblerne?« er meget lettere at svare på end: »Hvorfor hænger boblerne sammen?« 

Desuden ansporer 'hvad'-spørgsmål til yderligere debat mellem dig og dit barn.

Formålet er at udbygge samtalen og læringen; ikke at lukke den ned med spørgsmål, som barnet (og nogle gange forældrene) ikke kan svare på.

Det er helt fint at vente til senere med at finde ud af, hvorfor boblerne hænger sammen, men hold dig til spørgsmål, som børnene kan svare på, i første omgang.

4. Tilskynd børnene til at tælle

Børn har brug for at kunne tælle: 'En' er et objekt, 'to' er to objekter, 'tre' er tre objekter og så videre.

Du kan let tilskynde barnet til at tælle ved at bede det om at finde fem klemmer til tørresnoren, to æg til den kage, I bager, tælle, hvor mange breve der er i postkassen, hvor mange ting der er i indkøbsposen - og så videre.

Brætspil er også gode til at hjælpe barnets forståelse, særligt, hvis barnet skal flytte en spillebrik på brættet og tælle, hvad barnet har slået med terningen. Gode spil i den forbindelse er Ludo eller Matador.

STEM læring børn tekniske naturvidenskabelige færdigheder matematik tælle talforståelse spatial sprogstimulering sprogsocialisering brætspil kommunikation samtale pædagogik observation

Observation er en af mest grundlæggende videnskabelige processer. Vi danner hypoteser og indsamler data fra observationer. Gør barnet fortrolig med processen. (Foto: Shutterstock)

5. Tilskynd barnet til at tænke over, hvor det befinder sig

Hvis barnet ser på et kort over Zoologisk Have, så spørg, hvor det befinder sig i forhold til løverne eller pingvinerne.

Bed barnet om at vise vej eller til at beskrive ruten, når I cykler eller kører til svømning eller fodbold.

Bed barnet om at huske landmærker, når I er på vej hen et sted, hvor I regelmæssigt kommer, eksempelvis til bedsteforældrene.

Kan barnet genkende jeres hjem udfra et billede taget fra vejen?

Kan barnet beskrive, hvor dets værelse er i forhold til køkkenet?

Forskning har vist en tydelig forbindelse mellem rumlige færdigheder og færdigheder inden for naturvidenskab.

Børn kan udvikle en kompleks forståelse af verden omkring dem med den rette vejledning fra de voksne.

Gør børn og forældre opmærksomme

Tidlige naturvidenskabelige oplevelser gør barnet parat til senere undervisning i fagene.

Vi vil gerne skabe selvsikre og engagerede elever, og en måde sikre det er ved at indstille en følelse af, at børnene 'kan' naturvidenskab; at de forstår og taler sproget.

I modsætning til læseforståelse er der ikke udviklet mange metoder eller informationer, som forældrene kan benytte sig af, hvis de vil udvikle barnets tidlige færdigheder i naturvidenskab og teknik.

Men der er mange ting, forældre og børn kan foretage sig i hverdagen -  de skal blot gøres opmærksom på dem.

Der er ingen grund til at investere i dyrt legetøj, forsknings- og opdagelsessæt eller arbejdsbøger.

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde.

Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

For sent at vente, til undervisningen starter i skolen

Forældrene behøver heller ikke være uddannede forskere eller videnskabsmænd for at undervise deres børn.

Det er for sent at vente med indlæringen i naturvidenskab, til børnenes undervisningen i skolen begynder, ligesom vi jo heller ikke venter, til børnene begynder i skolen, før vi læser højt for dem eller introducerer dem til bøger og de trykte ord.

Forældre kan i stedet hjælpe deres børn til at blive sikre og kompetente naturvidenskabs-elever fra en ganske ung alder.

Kym Simoncini deltager i Early Learning STEM Australia-projektet, der modtager støtte fra den australske regering. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.

Ugens Podcast

Lyt til vores ugentlige podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.