15 minutters daglig motion nedsætter dødeligheden hos ældre
Source: 
07 August 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

Ud over pension og frihed er der endnu en ting at glæde sig til, når du bliver gammel.

Ny analyse viser nemlig, at ældre over 60 år kun behøver 15 minutters moderat til intens træning om dagen. Sammenlignet med andre fra samme aldersgruppe, som ingen motion dyrker, nedsætter det dødeligheden med hele 22 procent, skriver Medpagetoday.com.

»Disse resultater kan hjælpe med at overbevise praktiserende læger om, at en lavere dosis af moderat til kraftig fysisk aktivitet, end der i øjeblikket bliver anbefalet, har sundhedsmæssige fordele,« siger David Hupin, hovedforfatter til studiet og til daglig forsker ved CHU Saint-Etienne i Frankrig, til Medpagetoday.com.

Den nye forskning bygger på en omfattende analyse af ni studier på området, som i alt omfatter 122.000 testpersoner, der har haft en gennemsnitlig opfølgningsperiode på 9,8 år.

Det er særligt risikoen for at dø af hjertekarsygdomme, som bliver nedsat ved at dyrke let motion, mens risikoen for at dø af kræft ikke hænger synderligt sammen med mængden af motion, man dyrker.

Skulle nogen være interesserede i at øge chancerne for et længere liv yderligere, skal man ifølge det nye studie dyrke 150 minutters moderat motion eller 75 minutters intens motion om ugen.

Det reducerer dødeligheden med hele 28 procent.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift British Journal of Sports Medicine.

Læs også:

Hvad er vigtigst? Kost eller motion?

Motion bremser Alzheimers

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

sbv
 

The above is selected by and summarized by Videnskab.dk, but we have not conducted independent research. Visit the source for more details.