02/10 kl. 10:15
Event:
På strejftog gennem universet

Weekendforelæsning på Folkeuniversitetet med Videnskab.dk's faste rumskribenter Helle og Henrik Stub, som begge er uddannet i astronomi, fysik og matematik på Københavns Universitet. (Foto: NASA)

Dato
02/10/2021 - 10:1510/02/2021 10:15am 10/02/2021 2:15pm På strejftog gennem universet

Astronomien er inde i en gylden tid. Nye teleskoper i rummet og på Jorden, kan vise os universet på en måde, vi tidligere kun har kunnet drømme om. Vores billede af universet her i det 21. århundrede indeholder begreber, som var ukendte i astronomien for bare 50 år siden.

Vi behøver blot at nævne emner som exoplaneter eller den mystiske mørke energi, der får universet til at udvide sig stadig hurtigere. Og med det første billede af et sort hul taget i 2019 kunne astronomerne fejre en triumf, som ingen havde troet mulig.

Vi har også observeret, hvordan sammenstød mellem neutronstjerner kan skabe grundstoffer som guld. Og så er det blevet muligt næsten direkte at følge, hvordan nye planeter dannes om stjerner mange lysår borte. Men om der er liv derude, er stadig et ubesvaret spørgsmål.

Tag med på et strejftog gennem universet, og bliv opdateret om den nyeste viden inden for astronomien.

Forelæsningerne er baseret på den nye udgave af bogen ’Det levende Univers’, 4. udgave, 2020.
Foto: NASA, ESA, J. Hester and A. Loll (Arizona State University)

AU, Campus Emdrup, bygning A, lokale oplyses i cafeområdet Tuborgvej 164 2400 København NV Folkeuniversitetet Europe/Berlin public
Slut-dato
02/10/2021 - 14:1510/02/2021 10:15am 10/02/2021 2:15pm På strejftog gennem universet

Pris
Standard 350,00 kr. / Studerende 195,00 kr.
Arrangør
Folkeuniversitetet

Foto: NASA, ESA, J. Hester and A. Loll (Arizona State University)

OBS: Vær opmærksom på, at Videnskab.dk ikke står bag arrangementet. Vi informerer blot om eventet. Tjek altid arrangørernes hjemmesider op til arrangementet, så du kan holde dig opdateret omkring eventuelle ændringer.

Se flere events