21/08 kl. 23:00
Event:
Når Solen aldrig går ned

Vær med til en aften under Planetariekuplen, hvor vi kigger nærmere på Jordens dans om Solen og den arktiske sommer, hvor nat og dag flyder sammen, blomsterne går amok, og dyrene vrimler, imens Solen aldrig går ned. (Foto: Planetarium)

Dato
21/08/2021 - 23:0008/21/2021 11:00pm 08/22/2021 12:30am Når Solen aldrig går ned

Denne aften i Planetarium vil vi tage dig vidt omkring og udforske midnatssolen både på Jorden og i rummet.

Fænomenet giver lyse nætter i Danmark og evige dage nord for polarcirklen. Det skaber et sprudlende dyreliv, mens planterne blomstrer i et heftigt kapløb, inden mørket igen sænker sig over den arktiske ødemark.

Men hvor er det egentlig bedst at se midnatssol, og hvad er årsagen til, at Solen længst nordpå ikke går ned i 4 måneder?

Dét bliver du klogere på, når vi rejser til både Svalbard, Nordnorge og en tur i rummet for at udforske midnatssolens hemmeligheder. Vi skal se nærmere på betydningen af Jordens unikke hældning, hvorfor midnatssolen er blå på Mars, og hvordan dette unikke fænomen ser ud på planeter i solsystemer med to sole.

Alt dette skal vi omkring, inden klokken slår tolv, og vi igen befinder os på Svalbard, omringet af snedækkede bjerge, og kan opleve midnatssolen med egne øjne.

Med Planetariums autentiske og knivskarpe digitale univers, DIGISTAR, bringer vi dig helt tæt på fænomenet – næsten som at være der selv.

Slut-dato
22/08/2021 - 00:3008/21/2021 11:00pm 08/22/2021 12:30am Når Solen aldrig går ned

Pris
195kr / 156kr med årskort + 5,- kr. i ekspeditionsgebyr
Planetarium, Gl. Kongevej 10, 1610 København V
Arrangør
Planetarium

Planetarium, Gl. Kongevej 10, 1610 København V Planetarium Europe/Berlin public

OBS: Vær opmærksom på, at Videnskab.dk ikke står bag arrangementet. Vi informerer blot om eventet. Tjek altid arrangørernes hjemmesider op til arrangementet, så du kan holde dig opdateret omkring eventuelle ændringer.