06/11 kl. 19:00
Event:
Kæmpekrateret i Grønland, asteroider og truslen fra rummet

(Foto: Vin & Videnskab)

Dato
06/11/2019 - 19:0011/06/2019 7:00pm 11/06/2019 9:15pm Kæmpekrateret i Grønland, asteroider og truslen fra rummet

Med på det berømte tidsskift Science’s liste over de ti største videnskabelige gennembrud i 2018 var den overraskende opdagelse af et kæmpekrater under Grønlands indlandsis. Krateret stammer fra et nedslag af en asteroide på størrelse med et bjerg. Professor Kurt Kjær, der stod i spidsen for det internationale forskerhold, som gjorde fundet, fortæller historien om opdagelsen og om, hvilke store effekter nedslaget kan have haft på Jordens klima.

Asteroider regnes for en af de største trusler mod jordkloden. Hvad gør vi, hvis vi opdager et stort himmellegeme med kurs mod os? Den problemstilling har man i årevis arbejdet med på EU-Kommissionens projekter NEOShield og NEOShield-2, og astrofysiker Line Drube har været en af eksperterne, der har deltaget i arbejdet. Hun vil fortælle om, hvordan vi kan beskytte Jorden mod truslen fra rummet.

Asteroider har også tiltrukket megen interesse, fordi de indeholder kostbare mineraler, og man har visioner om i fremtiden at kunne lave minedrift på dem. Som et skridt i den retning nåede hele to asteroidemissioner frem til deres mål i 2018. Line Drube vil give et indblik i missionerne og fremtidsperspektiverne.

I pausen serveres et glas vin (inkluderet i prisen).

Chr. Hansen Auditoriet på Center for Sundhed og Samfund, Bartholinsgade 4A, 1356 København K Statens Naturhistoriske Museum Europe/Berlin public
Slut-dato
06/11/2019 - 21:1511/06/2019 7:00pm 11/06/2019 9:15pm Kæmpekrateret i Grønland, asteroider og truslen fra rummet

Pris
Alm. billet: 150 kr. (Årskortsholdere: 110 kr., studerende: 110 kr., børn og unge (op til 17 år): 110 kr.)
Arrangør