03/05 kl. 19:30
Event:
Hvorfor producerer bakterier antibiotika?

(Billede: Shutterstock)

Dato
03/05/2021 - 19:3005/03/2021 7:30pm 05/03/2021 9:00pm Hvorfor producerer bakterier antibiotika?

I 1928 opdagede Alexander Flemming, at en mikroorganisme, en skimmelsvamp, producerede et bakteriedræbende stof, penicillin.

Både skimmelsvampe og bakterier kan producere antibiotiske stoffer, og 60% af de antibiotika, vi bruger i medicinsk behandling, er dannet af mikroorganismer.

Analyser af mikrobernes arvemasse (genomer) viser, at der stadig er et enormt uudnyttet potentiale.

Det er godt nyt for behandling af bakterie-infektioner.

Vi har antaget, at bakterier og svampe bruger antibiotiske stoffer i deres indbyrdes konkurrence, en slags ”weapons of mass destruction”, men vi har ikke mange resultater, der viser, at det faktisk er disse stoffers naturlige funktion.

Hvis vi fjerner en bakteries evne til at danne antibiotika, medfører det ofte store ændringer i vækst og adfærd hos producent-bakterien, hvilket indikerer at antibiotiske stoffer har andre funktioner end blot at være forsvar mod andre.

Ved at forstå de (mange) funktioner, som antibiotika har i bakteriers biologi, kan vi både bliver klogere på, hvordan naturen fungerer, men også lægge nye og bedre strategier for at finde nye antibiotika.

Videnskabernes Selskab, H.C. Andersens Boulevard 35, 1553 København V Videnskabernes Selskab Europe/Berlin public
Slut-dato
03/05/2021 - 21:0005/03/2021 7:30pm 05/03/2021 9:00pm Hvorfor producerer bakterier antibiotika?

Pris
Gratis.
Videnskabernes Selskab, H.C. Andersens Boulevard 35, 1553 København V
Arrangør
Videnskabernes Selskab

Det er godt nyt for behandling af bakterie-infektioner.

OBS: Vær opmærksom på, at Videnskab.dk ikke står bag arrangementet. Vi informerer blot om eventet. Tjek altid arrangørernes hjemmesider op til arrangementet, så du kan holde dig opdateret omkring eventuelle ændringer.