YouKnow - et formidlingsprojekt til unge

Youknow header youtube newgame skønhedslaboratoriet

Formål

YouKnow er et udviklingsprojekt, der har til formål at finde nye formater, som kan formidle evidensbaseret viden til et ungt publikum.
 
Idéen er at tage udgangspunkt i de medier, fortælleformer og universer, som målgruppen allerede viser interesse for, og på den måde byde ind med forskningsbaseret indhold til et publikum, som ikke nødvendigvis opsøger den viden på anden vis.

Målgruppe

Den primære målgruppe er unge i alderen 15-20 år, som ikke selv opsøger evidensbaseret viden, og som orienterer sig mod YouTube og andre sociale medier, når de opsøger inspiration og information.
Sekundært vil vi gerne nå ud til både lidt yngre og ældre samt mere eller mindre videnskabsinteresserede.

Baggrund

»For mange børn og unge er YouTube blevet det foretrukne medie, når de skal oplyses og underholdes eller bare skal have tiden til at gå.
På YouTube kan man finde videoer om praktisk taget alt, lige fra gaming til skønhed og tips til, hvordan man får det bedste ud af et efterskoleophold samt en masse humor, pjat og pranks,« skriver Stine Liv Johansen, lektor på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet i artiklen 'Forældre skal lære at forstå YouTube'.

YouTubes popularitet blandt målgruppen cementerer vigtigheden af, at et medie som Videnskab.dk påtager sig opgaven med at formidle forskningsbaseret viden gennem de kanaler, som målgruppen bruger. Der findes nemlig uendelige mængder af indhold på YouTube, og det er ikke alting, som er lige gennemtænkt. Med YouKnows kanaler har målgruppen adgang til troværdig og lettilgængelig viden, som forhåbentlig kan inspirere dem, når de fremadrettet forbruger medieindhold.

Støttet af Nordea-fonden og produceret af Videnskab.dks udviklingsafdeling

Projektet er støttet af Nordea-fonden med 2,8 millioner kroner. Læs mere om, hvorfor de har valgt at støtte projektet, her.
Det er Videnskab.dks udviklingsafdeling, der står bag projektet, og det er også udviklingsafdelingen, som står for at få produceret indholdet til YouTube-kanalerne. 
 
Projektet har resulteret i følgende to kanaler:

Skønhedslaboratoriet

Newgame youknow skønhedslaboratoriet header youtube

Skønhedslaboratoriet er en YouTube-kanal henvendt til de kosmetik- og skønhedsinteresserede, som bruger YouTube og andre sociale platforme til at hente inspiration og viden om makeup, skønhed og pleje.
 
Skønhedslaboratoriet er et alternativ til de eksisterende inspirationskilder, hvor der er stor fokus på bestemte produkter, og hvor indholdet (YouTube-videoer, Instagrambilleder, blogs osv.) ofte er sponsoreret af en kommerciel virksomhed. Vi vil gerne give målgruppen muligheden for at få evidensbaseret viden om, hvad der faktisk virker, og hvilke ingredienser de skal lede efter - fremfor at omtale de højestbydende kosmetikproducenter.
 
Den første Skønhedslaboratoriet-video udkom i marts 2017, og fremadrettet bliver der produceret et ugentligt afsnit. Indholdet bliver præsenteret af værten, Cecilia Demant, som allerede er en meget populær YouTuber og samtidig har en god portion viden og troværdighed i kraft sine kemi-studier på DTU.
 
Cecilia Demant har med sine mere end 38.000 følgere på sin egen YouTube-kanal bevist, at hun har en god forståelse for, hvad de unge interesserer sig for, og hvordan man taler til dem, så de har lyst til at blive hængende og komme igen.
 

Besøg kanalen her: www.youtube.com/skønhedslaboratoriet

Newgame

Newgame youknow skønhedslaboratoriet header youtube

Newgame er en YouTube-kanal om spil og videnskab, og her kan gaming-interesserede blive underholdt af populære computerspil, mens de lærer om alt fra, hvorvidt tyngdekraften i GTA er realistisk, til hvordan hjernen reagerer, hvis man bytter rundt på højre- og venstretasten, når man spiller det episke mobilspil, Snake.
 
Søren Storm og Mikkel Andersen er værterne på kanalen, og hver uge tager de et nyt emne op. Kanalen har eksisteret siden sensommeren 2016.
 
Besøg kanalen her: www.youtube.com/newgamedk
 
Læs mere om Newgame: her

Kontakt

Har du spørgsmål, kommentarer eller vil du gerne vide mere, kan du kontakte projektleder, Kirstine Jacobsen (kj@videnskab.dk), eller udviklingschef, Peter Hyldgård (phy@videnskab.dk).