WISE fanger asteroide
NASA's WISE-satellit har fanget sin første asteroide - og det endda inden satelitten for alvor tog hul på sin kortlægning af hele himlen i infrarødt lys.

Den nyopdagede asteroide ses som en rød plet på billedet. (Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA)

Den 12. januar opdagede NASA's WISE-satellit sin første asteroide. Det var to dage før, WISE gik i gang med sin videnskabelige mission: kortlægning af hele himlen.

Asteroiden, der har fået katalogbetegnelsen 2010 AB78, blev afsløret af WISE-satellittens avancerede software, der registrerede et objekt, som bevægede sig i forhold til baggrunden af stjerner. Observationer med University of Hawaii's 2,2 meter teleskop bekræftede efterfølgende opdagelsen.

Forskerne vurderer, at 2010 AB78 har en diameter på omkring en kilometer. Asteroidens bane er aflang med en mindste afstand til Solen, der svarer til Jordens afstand til Solen. Det gør 2010 AB78 til en såkaldt nærjords-asteroide, men da dens bane hælder i forhold til Jordens, forventes den ikke at blive en trussel for vores planet. Fremover vil forskerne dog holde et vågent øje med den nyopdagede asteroide.

WISE-satellittens kortlægning af hele himlen skal vare i mindst seks måneder og forskerne regner med mange flere asteroidefund. Det forventes, at WISE vil afsløre omkring 100.000 hidtil ukendte asteroider i asteroidebæltet, der ligger mellem Mars og Jupiters baner. Forskerne forventer også, at satellitten vil fange i hundredevis af nærjords-asteroider - altså objekter af samme type som det første fund, 2010 AB78.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium