Annonceinfo

Spiselige hologrammer sladrer om salmonella i madvarer

Amerikanske forskere har udviklet en spiselig silke-membran, der kan sladre om farlige bakterier i madvarer. Er bakterierne til stede skifter membranen mønster og farve.

Amerikanske forskere har udviklet en spiselig hologram-membran af silke, der kan påføres frugt og grønt. Den advarer forbrugerne om farlige bakterier ved at skifte mønster og farve. (Foto: Tufts University)

Faren for at blive smittet med de farlige salmonella-bakterier er reel, når vi spiser frugt og grønt fra supermarkedet. Problemet er, at vi ikke har en chance for at se, hvilke varer der er befængt med smitte, og derfor kan det at købe ind til tider føles som russisk roulette.

Men nu er hjælpen nær, for lige nu er en gruppe forskere ved Massachussets Tufts University i USA som de første i verden ved at lægge sidste hånd på en spiselig membran af silke, der kan sprøjtes direkte på varerne. Membranen har et indbygget hologram-mønster, der ændrer farve, hvis der er farlige bakterier til stede. Det giver forbrugerne en sikkerhed for at undgå at få bakterierne indenbords og blive syge.

Membranen har den styrke, at den kan opbevares ved stuetemperatur og samtidigt ikke indeholder nogen form for giftstoffer. Den er helt uskadelig. Den gør det muligt for forskerne at udvikle en helt ny type af biosensorer, som kombinerer nano-optik og spiselige materialer.

Smidig silke

De spiselige hologram-membraner har indbyggede mikrosensorer, der opdager bakterier som salmonella eller E. coli. Så snart den registrerer en uønsket bakterie, sender biosensoren besked til membranen, som herefter indstiller sine mikroskopiske riller og buede fremspring på en ganske bestemt måde. Resultatet er et karakteristisk mønster på membranen, som signalerer, at varen er farlig at spise.

»Den nye membran har den styrke, at den både kan registrere uønskede bakterier og spises på samme tid. Det gør den ekstremt velegnet til at overvåge fødevarernes sikkerhed,« skriver lektor Fiorenzo Omenetto ved Institut for Biomedicin og Biofysik, Massachussets University i den videnskabelige artikel, som forskergruppen har fået optaget i 'Biomacromolecules'.

Biosensor til sukkersygepatienter

Membranen er lavet af en særlig silke, som er uhyre smidig. Derfor kan det lade sig gøre at lave en ultratynd membran, som alligevel har nogle meget avancerede hologrammer, der sagtens kan måle sig med de mønstre, som man finder på vingerne af en sommerfugl.

Det giver forskerne en mulighed for at kunne bruge mange slags mønstre og dermed kommunikere mange forskellige beskeder ud til forbrugerne.

Men forskerne ser også andre perspektiver i de nye hologram-membraner. Forskerne foreslår blandt andet, at man bruger hologram-membranen til at udvikle implantater til diabetespatienter - hologrammerne vil nemlig ikke blive afstødt af kroppen, da silke er biokompatibelt.

Implantaterne kan eksempelvis sættes under huden på en hånd, så sensoren kan overvåge patientens blodsukkerniveau. Er niveauet for højt, kan patienten se, at biomembranen skifter farve, og det er signal om, at det er på høje tid at tage sin medicin.