Spanien bliver lettere

VideoDanske satellitmålinger viser, at Spanien vejer mindre og mindre. Den ufrivillige slankekur skyldes klimaændringer.

Spanien er kommet på en seriøs slankekur, som år for år gør landet lettere. Det viser satellitmålinger foretaget af seniorforsker Ole Baltazar Andersen og hans kollegaer fra Danmarks Rumcenter/DTU Space.

Klimaændringer har sat fart i ørkendannelsen på Den Iberiske Halvø, og det får landjordens vægt til at falde.

Her i denne uges videnskabsfilm fortæller Ole Baltazar Andersen, hvordan forskerne vejer jorden - og om hele det sydlige Europa nu er på vej til at blive ørken. Videnskabsfilmen er produceret af Nature & Science TV.

Film skal findes på YouTube

På YouTube fandt jeg nemt en film fra 2008 om klimaforandringer og vægten af den iberiske halvø. Spanien lettere / Deserts in Spain. Der ligger meget andet godt på kanalen for Nature Science Productions.

Er der mulighed for at finde filmen?

Er jeg for sent ude, eller gemmer videoen sig et sted, hvor man kan se den? Mvh. Karsten.

• Følg opsendelsen af Danmarks første astronaut på Videnskab.dk

I morgen tidlig bliver Andreas Mogensen efter planen den første dansker i rummet. Du kan se opsendelsen fra Kasakhstan live i denne artikel, og samtidig kan du stille spørgsmål og få svar fra danske rumforskere.
    Bringes i samarbejde med Ud i rummet - Historie, drømme og virkelighed
  • Andreas Mogensens opsendelse - trin for trin

Tis, tarmskyldning og tilkobling til rumstationen er nogle af punkterne i den tidsplan, som Andreas Mogensen skal følge på sin vej til at blive den første dansker i rummet.
    Bringes i samarbejde med Ud i rummet - Historie, drømme og virkelighed
  • Sådan fungerer CRISPR

CRISPR er forskernes nyeste genetiske værktøj, som gør dem i stand til præcist og billigt at ændre på forskellige organismers gener. Her kan du læse, hvordan CRISPR fungerer.

Annonceinfo

Hvordan ser Jorden ud fra rummet?