Spanien bliver lettere

VideoDanske satellitmålinger viser, at Spanien vejer mindre og mindre. Den ufrivillige slankekur skyldes klimaændringer.

Spanien er kommet på en seriøs slankekur, som år for år gør landet lettere. Det viser satellitmålinger foretaget af seniorforsker Ole Baltazar Andersen og hans kollegaer fra Danmarks Rumcenter/DTU Space.

Klimaændringer har sat fart i ørkendannelsen på Den Iberiske Halvø, og det får landjordens vægt til at falde.

Her i denne uges videnskabsfilm fortæller Ole Baltazar Andersen, hvordan forskerne vejer jorden - og om hele det sydlige Europa nu er på vej til at blive ørken. Videnskabsfilmen er produceret af Nature & Science TV.

Film skal findes på YouTube

På YouTube fandt jeg nemt en film fra 2008 om klimaforandringer og vægten af den iberiske halvø. Spanien lettere / Deserts in Spain. Der ligger meget andet godt på kanalen for Nature Science Productions.

Er der mulighed for at finde filmen?

Er jeg for sent ude, eller gemmer videoen sig et sted, hvor man kan se den? Mvh. Karsten.

• Lever vi i virkeligheden i et hologram?

I bedste Matrix-stil undersøger amerikanske forskere, om universet virkelig ér i tre dimensioner. Hvis forskerne finder, hvad de kalder en 'uro' i rummet, vil det kunne betyde, at vi lever i en 2D-verden.
  • Dit hjerteslag kan producere strøm

Forskerne er i fuld sving med at skabe nye måder, hvorpå teknologi og krop kan blive ét. I fremtiden vil vi kunne omdanne kraften fra vores hjerteslag til strøm og diagnosticere mellemørebetændelse med en iPhone.
  • Ny teknik kaster lys over Schrödingers kat

Kvantefysikere har længe grublet over tankeeksperimentet Schrödingers kat, som går ud på, at en kat både kan være levende og død på samme tid. Nu er det muligt at tilse kattens tilstand - uden faktisk at kigge på den.