Spanien bliver lettere

VideoDanske satellitmålinger viser, at Spanien vejer mindre og mindre. Den ufrivillige slankekur skyldes klimaændringer.

Spanien er kommet på en seriøs slankekur, som år for år gør landet lettere. Det viser satellitmålinger foretaget af seniorforsker Ole Baltazar Andersen og hans kollegaer fra Danmarks Rumcenter/DTU Space.

Klimaændringer har sat fart i ørkendannelsen på Den Iberiske Halvø, og det får landjordens vægt til at falde.

Her i denne uges videnskabsfilm fortæller Ole Baltazar Andersen, hvordan forskerne vejer jorden - og om hele det sydlige Europa nu er på vej til at blive ørken. Videnskabsfilmen er produceret af Nature & Science TV.

Film skal findes på YouTube

På YouTube fandt jeg nemt en film fra 2008 om klimaforandringer og vægten af den iberiske halvø. Spanien lettere / Deserts in Spain. Der ligger meget andet godt på kanalen for Nature Science Productions.

Er der mulighed for at finde filmen?

Er jeg for sent ude, eller gemmer videoen sig et sted, hvor man kan se den? Mvh. Karsten.

• Robotdragt skal give pensionister superkræfter

Soldater bærer tit rundt på op til 50 kilo på ryggen, mens ældre kan have svært ved selv at løfte dagligvarerne hjem. Forskere på Harvard University forsøger at løse sådanne problemer med en ny robotdragt.
  • Kvantehukommelse - en nål i en høstak

KRONIK: I de seneste år har forskere arbejdet intenst med udviklingen af en såkaldt kvantecomputer, som kan udnytte nogle af kvantefysikkens mest mystiske egeskaber til at løse svære problemer hurtigt.
  • Dansk center forebygger udmattede vindmøllevinger

I Lyngby ligger Nordens største testlaboratorium. Her kan vindmøllevinger gå til eksamen i holdbarhed, så materialet, de er lavet af, kan gøres bedre til at klare efterårsstormenes rusketure. Alle led fra den største konstruktion til det mindste molekyle studeres.
    Bringes i samarbejde med Det Strategiske Forskningsråd