Sonder skal kortlægge Månens indre

I weekenden sendte NASA GRAIL-missionen af sted for at studere Månens indre opbygning.

Emner:
GRAIL-fartøjet med de to sonder har allerede adskilt sig fra opsendelsesraketten over Jorden. (Video fra NASA)

Det var en opsendelse helt efter bogen, da NASA's GRAIL-mission i lørdags, 10. september, blev sendt af sted mod Månen. Opsendelsen fandt sted kl. 15:08 dansk tid fra Cape Canaveral Air Force Station i Florida.

GRAIL-missionen (Gravity Recovery And Interior Laboratory) består af to sonder, der kaldes GRAIL-A og GRAIL-B. Sonderne skal flyve efter hinanden i kredsløb om Månen, mens de hele tiden måler afstanden mellem hinanden. Små forskelle i Månens tyngdepåvirkning vil ændre afstanden mellem de to sonder.

Sonder klar til aktion om et halvt år

Ved at måle den indbyrdes forskydning kan tyngdefeltet kortlægges med hidtil uset nøjagtighed. En analyse af disse data kan så afsløre Månens indre opbygning. GRAIL er opbygget efter samme princip som den meget succesfulde GRACE-mission, der siden marts 2002 har kredset om Jorden og lavet meget detaljerede observationer af Jordens tyngdefelt.

Nu hvor GRAIL-sonderne er sendt af sted, skal de i første omgang bruge næsten fire måneder på at komme til Månen og herefter to måneder på at få deres baner justeret på plads, inden det videnskabelige arbejde for alvor kan gå i gang.

Dataindsamlingen er planlagt til at vare 82 døgn. I første omgang kan folkene bag missionen dog glæde sig over, at opsendelsen gik helt perfekt.

• Indien afprøver kabine til bemandet rumskib

Indien har med held afprøvet en rumkapsel, som er forløberen for et bemandet rumskib med plads til to mand. Hvis alt går efter planen, vil Indien engang efter 2020 blive det andet asiatiske land efter Kina med sit eget bemandede rumprogram.
  • Ny mini-partikelaccelerator kan stå i en kælder

En ny type partikelaccelerator får elektroner til at surfe på en bølge af plasma. Det lyder som science fiction, men det kan potentielt gøre partikelacceleratorer til noget, der kan stå i kælderen på ethvert universitet.
  • Forskere laver tovtrækning med DNA

Danskere forskere har strakt et DNA-molekyle næsten helt ud i en slags mikroskopisk tovtrækning. Forsøget kan bruges til at lave bedre DNA-sekventeringer og til at forstå ukendte fysiske love.