Sonder skal kortlægge Månens indre

I weekenden sendte NASA GRAIL-missionen af sted for at studere Månens indre opbygning.

Emner:
GRAIL-fartøjet med de to sonder har allerede adskilt sig fra opsendelsesraketten over Jorden. (Video fra NASA)

Det var en opsendelse helt efter bogen, da NASA's GRAIL-mission i lørdags, 10. september, blev sendt af sted mod Månen. Opsendelsen fandt sted kl. 15:08 dansk tid fra Cape Canaveral Air Force Station i Florida.

GRAIL-missionen (Gravity Recovery And Interior Laboratory) består af to sonder, der kaldes GRAIL-A og GRAIL-B. Sonderne skal flyve efter hinanden i kredsløb om Månen, mens de hele tiden måler afstanden mellem hinanden. Små forskelle i Månens tyngdepåvirkning vil ændre afstanden mellem de to sonder.

Sonder klar til aktion om et halvt år

Ved at måle den indbyrdes forskydning kan tyngdefeltet kortlægges med hidtil uset nøjagtighed. En analyse af disse data kan så afsløre Månens indre opbygning. GRAIL er opbygget efter samme princip som den meget succesfulde GRACE-mission, der siden marts 2002 har kredset om Jorden og lavet meget detaljerede observationer af Jordens tyngdefelt.

Nu hvor GRAIL-sonderne er sendt af sted, skal de i første omgang bruge næsten fire måneder på at komme til Månen og herefter to måneder på at få deres baner justeret på plads, inden det videnskabelige arbejde for alvor kan gå i gang.

Dataindsamlingen er planlagt til at vare 82 døgn. I første omgang kan folkene bag missionen dog glæde sig over, at opsendelsen gik helt perfekt.

• Robotdragt skal give pensionister superkræfter

Soldater bærer tit rundt på op til 50 kilo på ryggen, mens ældre kan have svært ved selv at løfte dagligvarerne hjem. Forskere på Harvard University forsøger at løse sådanne problemer med en ny robotdragt.
  • Kvantehukommelse - en nål i en høstak

KRONIK: I de seneste år har forskere arbejdet intenst med udviklingen af en såkaldt kvantecomputer, som kan udnytte nogle af kvantefysikkens mest mystiske egeskaber til at løse svære problemer hurtigt.
  • Dansk center forebygger udmattede vindmøllevinger

I Lyngby ligger Nordens største testlaboratorium. Her kan vindmøllevinger gå til eksamen i holdbarhed, så materialet, de er lavet af, kan gøres bedre til at klare efterårsstormenes rusketure. Alle led fra den største konstruktion til det mindste molekyle studeres.
    Bringes i samarbejde med Det Strategiske Forskningsråd