Se robotten, der altid vinder i sten, saks, papir
Er det tilfældigt, hvor ofte man vinder i den klassiske 'hvem-går-ud-med-skraldet?'-leg: sten, saks, papir? Ikke hvis man er robotten fra Tokyo, som vinder hver eneste gang ved at aflæse sin menneskelige modstander.

Hvor ofte har man ikke afgjort, hvem der går ud med skraldet, hvem der går tur med hunden, eller hvem der køber ind, ved hjælp af det klassiske håndspil, som har tre simple valgmuligheder: sten, saks eller papir?

Tanken bag er, at det gerne skulle være mere eller mindre tilfældigt, hvem der vinder fra gang til gang.

Matematisk betragtet er der 3×3, altså 9 kombinationer i sten, saks, papir.

I 3 tilfælde vinder den ene spiller, i 3 tilfælde den anden, og i 3 tilfælde er det uafgjort.

Men nu har forskere fra universitetet i Tokyo udviklet en robot, der er mennesket overlegent i et spil, som vi ellers har brugt flere hundrede år på at perfektionere.

Umuligt at registrere for mennesker

I en brøkdel af et sekund afgør håndrobotten fra Tokyo, om dens menneskelige modstander former hånden som sten, saks eller papir.

Robotten er så hurtig, at den på et millisekund (0,001 sekund) kan afgøre, hvordan den skal forme sin skelethånd for at vinde. Derfor vinder robotten 100 procent af gangene.

Selvom robotten på sin vis snyder, så gør den ikke brug af magi eller indviklede matematiske udregninger.

Robotten bruger bevægelsescensorer til at analysere sig frem til en reaktion. En proces, der er så hurtig, at den er umulig at registrere for det menneskelige øje.