Annonceinfo

Se det uofficielle DM i robot

Se video af højdepunkter, væltende robotter og præmieoverrækkelse i årets uofficielle DM i robot.

Emner: ,

Robotten Allerede, Erik (Ingeniørhøjskolen i København) sejrede i går i dyst mod 16 andre hjemmelavede robotter på en særlig forhindringsbane på DTU. Robotterne skal være selvkørende og skulle blandt andet passere en guillotine, spille golf og finde vej gennem en labyrint .

Allerede, Erik, der løb med førstepræmien på 4000 kr., var i tæt kamp med den norske deltager, som deltog med robotten Turtle (Høgskolan i Østfold).

Fighterprisen tilfaldt det eneste kvindelige hold i konkurrencen. De to piger deltog med robotten TTA, som rullede rundt på banen, mens den bibbede som lille udgave af Star Wars robotten Artoo Detoo, og til sidst rullede ind på en sjetteplads.

Robot Wars

Der er ikke meget Robot Wars over de maskiner – Razer og Hyno-disc ville have ordnet hele bundet på 1 minut.

"Fighterprisen"

Jeg havde nok forventet lidt flere flippere og flammekastere...

• Lever vi i virkeligheden i et hologram?

I bedste Matrix-stil undersøger amerikanske forskere, om universet virkelig ér i tre dimensioner. Hvis forskerne finder, hvad de kalder en 'uro' i rummet, vil det kunne betyde, at vi lever i en 2D-verden.
  • Dit hjerteslag kan producere strøm

Forskerne er i fuld sving med at skabe nye måder, hvorpå teknologi og krop kan blive ét. I fremtiden vil vi kunne omdanne kraften fra vores hjerteslag til strøm og diagnosticere mellemørebetændelse med en iPhone.
  • Ny teknik kaster lys over Schrödingers kat

Kvantefysikere har længe grublet over tankeeksperimentet Schrödingers kat, som går ud på, at en kat både kan være levende og død på samme tid. Nu er det muligt at tilse kattens tilstand - uden faktisk at kigge på den.