Annonceinfo

Se bilen, der kører på ren luft

VideoEt indisk bilfirma har udviklet en bil, som kan køre op til 200 km på en enkelt tank - luft. Ophavsmændene mener at have skabt fremtidens bæredygtige transportform. Dansk forsker mener, at ’Airpod’ er varm luft.

Videoen er oprindelig bragt på CNN

Det indiske bilfirma Tata Motors har i samarbejde med ingeniørvirksomheden MDI, Motor Development International, udviklet en ny bil, som de mener kommer til at sprænge skalaen for bæredygtighed: En bil, der kører på ren luft.

Nok det mest miljøvenlige, man kan forestille sig.

Den spøjst udseende lille ’Airpod’ har en maksimumfart på 70-80 km i timen og kan køre 200 km på en tank luft. Tanken kan rumme 175 liter komprimeret luft, og man ’fylder’ den ved hjælp af en ekstern pumpe eller en elektrisk motor, som kan tanke bilen, mens den er i bevægelse.

I modsætning til elbiler, som er blevet kritiseret for at være for lang tid om at lade op, kan en Airpod ’tankes’ på cirka to minutter – og det til en pris på kun én euro (7,45 kroner) pr. tank, oplyser forhandleren.

Airpod'en ligner en prøveballon

Videnskab.dk har ringet til en dansk ekspert på området for at høre, om Airpod’en bliver vores fremtidige, foretrukne transportmiddel.

Per Bromand Nørgård, som er seniorudviklingsingeniør ved Institut for Elektroteknologi på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), er dog ikke optimistisk på den lille bastards vegne:

»I forbindelse med mit arbejde ser jeg rigtig mange prøveballoner, og for mig at se, er det her endnu sådan en – det, der chokerer mig mest, er, at den ser så færdig ud, så der er tilsyneladende nogen, der tror rigtig meget på den.«

Og Tata Motors og MDI tror bestemt på projektet. De to samarbejdspartnere har planer om at frigive Airpod’en kommercielt i den nærmeste fremtid til en stykpris på lige knap 75.000 danske kroner.

Forureningen er blot flyttet

Men vent – en billig og miljøvenlig bil, der kører langt på ’literen’ og endda har et navn, som minder mistænkeligt meget om nogen af vores bedste elektroniske venner i hjemmet – hvorfor skulle den ikke have en fremtid på markedet?

»Det er rigtigt, at bilen ikke forurener, mens man kører i den. Men den kører på trykluft, og for at komprimere luft skal man bruge strøm. Strømmen kommer fra kulkraftværket, og på den måde har man sådan set bare flyttet forureningen et andet sted hen i processen,« forklarer Per Bromand Nørgård.

Opfinderne bag bilen mener selv at have løst dette problem: I den lille video, du kan se øverst i artiklen, forklarer en af ophavsmændene, Cyril Negre fra MDI, hvordan man i stedet kan bruge strøm fra vindmøller til at komprimere luften.

Airpod ville ikke have en chance

Per Bromand Nørgård medgiver, at meget afhænger af, hvordan man i første omgang producerer strømmen.

»Det er den samme diskussion med elbilerne, for det kommer selvfølgelig helt an på, hvordan man laver strømmen. Men hvis man kigger på det danske elnet i dag, så er det næsten lige meget, om man kører i en elbil eller i en almindelig benzinbil.«

Kom Airpod’en på det danske marked i dag, ville den altså ifølge Per Bromand Nørgård ikke have en chance i forhold til hverken almindelige benzinbiler eller elbiler, for den sags skyld.

»Hvis man ser på cyklussen i den teknik, de bruger, så er det ikke en særlig effektiv proces, fordi der går rigtig meget energi tabt, når man komprimerer luft. Tabet er større, og energitætheden er mindre end i elbilerne. Jeg ser ikke noget særligt perspektiv i det her.«

Om ikke andet er Airpod’en skæg at kigge på – se med i videoen øverst i artiklen hvor den ’luftige’ fætter præsenteres i et indslag fra CNN.

Ikke helt ved siden af

Måske ikke fremtidens løsning men rigtig godt start. Vi har bruge for nytankning indfor transport. Vi har arbejdet på el-biler i mange år uden at komme med noget brugebart. Hvad der er på marked af el-biler er entet for dyret eller for bøvlet. Lange lade tider, kort afstand pr opladning, dyre batteri osv. Når der endlig el-bil der har god rækevide (Karman Fisker, Tesla) så er det så dyret at de fleste har ikke råd.
Sikkerhed i luftbilen her er ikke i top, specielt i forhold til trafik vi har i dag (med alle de tunge biler vi har). Men kunne man har kun dem her i byen, så tror jeg at sikkerhed vil være som er i byen i dag.
Jeg tror at vores problem er vægt og ikke hvilket energi vi bruger. Hvis vi havde køretøjer hvor vægten var mindre, så var energi behøv mindre. Var energi behøv mindre, så kunne vi bruge små brandstofs motore eller batteri til el-bil der ikke vejer 3-400kg (eller hvor meget de vejer).
I dag har jeg nissan der vejer 1450kg (bruger sådan bil for mit barns sikkerhed ellers mindre kunne gøre det). Jeg bruger den til at køre barnet i dagpleje og køre på arbejdet. Jeg vejer 90kg mit barn 11kg så i alt 101kg. Dvs jeg bruger 1450kg for at tranporter 101kg rundt. Men skule tro at jeg mente ironisk men det er fakta.

Vi har brug for at fralære og begynde forfra.Vi har brug for at gøre tingene som er ikke baseret på "Sådan har vi gjørte sidste 100år" eller basere viden på hvordan andre har gjørt det. Vi har brug for at udnytte vores natur resurce mere inteligent. For hvis vi forsætter som i dag så er der lige meget om vores køretøjer dreves af benzin, petrolium, el, luft osv. så løbe vi tør eller forurener for meget.

PS. Undskyld mine stave fejl, jeg taler og skriver på 4 sproge hver dag, der gå koks i det nogen gang.

Hej. Det er først nu, at jeg

Hej.

Det er først nu, at jeg har haft mulighed for at finde en computer, der kan vise videoen.(Dog ikke med lyd). Så jeg har først set videoen nu.

Jeg er chokeret over, hvor ringe opfinderne tager på sikkerheden. Som en anden debat-deltager er inde på, vil bilen klare sig uheldigt i en sammenstøds-test. Dette er virkeligt et farligt køretøj. Deen har relativ meget fart på ved dens tphastighed. (Se artiklen).

Bortset fra dette kan jeg godt lide selve ideen.

Venlig hilsen
Jan, Projekt T og S

Det der er en GAMMEL nyhed..............

For det første så har MDI haft den store "nyhed" på deres hjemmeside i mange år.
De har selv lavet flere forskellige biler der kan køre med deres teknologi.

Det her er en pressemeddelelse fra deres hjemme side :

May 08 2012
MDI's air engine technology tested on Tata Motors vehicles

In January 2007, Tata Motors and Motor Development International (Luxembourg) signed a licence agreement that enables Tata Motors to produce and sell compressed air cars using MDI technology in India. The agreement covered two phases of activity encompassing the technology transfer and proof of the technical concept in the first phase, and in the second phase completing detailed development of the compressed air engine into specific vehicle and stationary applications.

The first phase of this programme - proof of the technical concept in Tata Motors vehicles - has now been successfully completed with the compressed air engine concept having been demonstrated in two Tata Motors vehicles.

In the second phase of the development, the two companies are working together to complete detailed development of the technology and required technical processes to industrialise a market ready product application over the coming years.

http://tatamotors.com/media/press-releases.php?id=750

Og hvis man gider læse den vil man opdage at Tata ikke har udviklet noget som helst, de har købt en licens til at bruge MDI´s teknologi.
De har købt drivkonceptet og integreret det i deres egen bil.

Det ville være rart hvis artiklerne måske var lidt mere gennemarbejdet inden man præsenterer en sensation, der i virkeligheden er en gammel nyhed.

Mvh

Claus

Gammel nyhed fra 2008

Charlotte Price Persson,

Det er jo en gammel nyhed fra mindst 2008.

Se: http://green.autoblog.com/2008/11/04/airpod-to-the-united-states-by-2011/

Der er ikke sket en "dyt" de sidste 4 år hvilket tyder på teknologiske vanskeligheder.

Airpod - MDI og Institut for Elektroteknologi

Lad os starte bagfra - Institut for Elektroteknologi, hvordan skulle de da på nogen måde kunne udtale sig positivt omkring Aircar, det ligger jo næsten i ordret ELEKTRO, uden at vide det vil jeg tro at deres forskning sikkert kommer fra mange som er mere interreseret i at lave EL biler

Men Institut for Elektroteknologi har helt ret i at det kommer selvfølgelig meget an på hvordan strømmen til kompressoren bliver produceret, hvis det skal være en miljø gevinst - men følgende løsning er kommet fra MDI selv for nu en del år siden, ét solfanger panel kan faktisk drive en kompressor som ved hjemmet kan oplade bilen - og ganske rigtigt på et par minutter er man igen klar til at rulle 200 km i sin bil.

Andet faktum er at det vil ikke være nødvendigt med alternative "batteri skifte stationer" kompressorer er der jo allerede ved mange tankstationer ( hvis ikke ved alle )

Tænk på hvis en af vores store industri virksomheder stenhøj - http://www.stenhoj.dk/ gik aktivt ind i denne forretning var der måske et lille eventyr der at hente på teknologi som trænger til et løft.

Projektet har været i gang siden 2003-2006 så de har været i stand til at holde luft i projektet siden - det vidner om at der er nogen som tror nok på projektet til at skyde penge i det løbende....

Sidst men ikke mindst - jeg ville da gerne eje bilen, som jeg selv tankede med luft fra min danske stenhøj minikompressor som fik strøm fra mine solceller på taget..

Allerede opfundet

Hej.

Hvis jeg husker rigtigt, er sådan en "luft-bil" allerede opfundet. For nogle år siden var der nogle ret så "seriøse" køretøjer på tapetet.

Som det ganske rigtigt siges i artiklen, er forureningen måske blot flyttet. Men dette punkt er dog mere indviklet end som så. Se andre indlæg.

Sådan en bil bør leve op til de krav, man ser på moderne biler m.h.t. sikkerhed. Her tænker jeg på sammenstødstest m.m.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
(og Projekt Smørhul)

Nej hat

Jeg synes at Per Bromand har nejhatten på her.
Jeg vil ikke kommentere dette nye transportmiddel udover at der kommer til at stå en hjemme hos mig hvis det er rigtigt det som videoen viser!
Tilbage til Pers postulat om at "man bare flytter forureningen hen et andet sted i processen" -
Det kan godt være at man flytter noget, men ikke alt!! Ved traditionelt brændstof (benzin, diesel) forurener man når man kører, men ikke nok med det så bruges der også energi til fremtillingen af brændstof + transporten af brændstoffet ud til tankstationer, et argument jeg sjældent ser fremstillet og lur mig om ikke selve strømforbruget til driften af en tankstander pr. tankfuld er lig med forbruget til en tank komprimeret luft.
Jeg kan også tilslutte mig Niels Jørgen Hvidbergs indlæg -godt sagt!
Jeg tror at tager man alle faktorer med i regnestykket, så taber traditionelle brændstoftyper hver gang (stort) også i forhold til almindelige el-biler.
Måske er jeg dum, men ikke så dum som hr. klog

P.S. Så skal der naturligvis solceller på garagetaget!

Bruger blokeret

For at kunne deltage i debatten på Videnskab.dk skal du oprette dig med dit fulde navn. Undlad venligst samtidigt at reklamere i kommentartråden.

Redaktionen

Usandsynligt!!!

Jeg finder det højst usandsynligt at køretøjet (vil ikke just kalde det en bil), kan køre 200km med en fart på 70-80km/t med kun 175 liter komprimeret luft.

Det skal i hvert fald være et vanvittigt og ekstrem farligt højt tryk for at få tilstrækkelig energi til det - og jeg finder det faktisk slet ikke sandsynligt at det overhovedet vil kunne lade sig gøre at få tilstrækkeligt højt tryk.

Hvis blot vi kigger på mængden af luft der er til rådighed; 175 liter - det er mindre end én liter luft pr. kilometer, "no way" siger jeg - det kan ikke lade sig gøre - desværre...

Desuden er komprimeret luft meget uøkonomisk, det er alt for dyrt at anvende som brændstof - for slet ikke at tale om, at det også er temmelig farligt når vi kommet op i meget højt tryk.

urimlig hård kritik

Hvorfor skal der samlignes med benzinslugere ? Hvorfor ikke fokusere på de transportbehov der skal dækkes..
Den vil være perfekt til postbuddet, pizzabuddet mfl der kun har korte ture i byen

I samligningen med el biler, har disse nogle seriøse udfordringer med bla høje krav til stabil og høj spændningforsyning, forringet ydeevne på brugte batterier. Problemer der ikke vil være med en kompresser der laver trykluft, hvor el forsyningen kommer fra vindmølle eller solcelleanlæg hvor effektudbyttet varierer en del af vejret...

Airpoden er ikke benzinbilens afløser, men kan forhåbentlig kunne dække en masse transportbehov i byer med stor forurening.

2 minutter kontra 6 timer

Kan ikke forstå hvorledes det anførte energiforbrug kan sammenlignes med elbiler eller endog benzinbiler.
I skriver at det tager 2 minutter at "fylde" en Airpod til ca. 200 kilometers kørsel. Hvor meget strøm kan der virkelig bruges på at komprimere luft til én påfyldning? Da helt sikkert ikke så meget som der bruges til at lade en elbil (ca. 6 timer).

En fordel

er at ved at flytte al forureningen til kraftværket er det jo meget lettere at rense røgen (hvis det er kulfyret). Det er en klar forskel fra biler hvor man forsøger at rense hver eneste lille bils udstødning. Forureningen ved at fremstille milliarder af rensemekanismer må være mega stor!

Papkasse

Ville gerne se den i en crash test :) tvivler på man vil overleve et uheld men en plastik kantpæl i den der :)

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Teknologi

Annonceinfo
Aktuel Naturvidenskab

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste blogindlæg

Annonceinfo