Se bilen, der kører på ren luft
Et indisk bilfirma har udviklet en bil, som kan køre op til 200 km på en enkelt tank - luft. Ophavsmændene mener at have skabt fremtidens bæredygtige transportform. Dansk forsker mener, at ’Airpod’ er varm luft.

Det indiske bilfirma Tata Motors har i samarbejde med ingeniørvirksomheden MDI, Motor Development International, udviklet en ny bil, som de mener kommer til at sprænge skalaen for bæredygtighed: En bil, der kører på ren luft.

Nok det mest miljøvenlige, man kan forestille sig.

Den spøjst udseende lille ’Airpod’ har en maksimumfart på 70-80 km i timen og kan køre 200 km på en tank luft. Tanken kan rumme 175 liter komprimeret luft, og man ’fylder’ den ved hjælp af en ekstern pumpe eller en elektrisk motor, som kan tanke bilen, mens den er i bevægelse.

I modsætning til elbiler, som er blevet kritiseret for at være for lang tid om at lade op, kan en Airpod ’tankes’ på cirka to minutter – og det til en pris på kun én euro (7,45 kroner) pr. tank, oplyser forhandleren.

Airpod'en ligner en prøveballon

Videnskab.dk har ringet til en dansk ekspert på området for at høre, om Airpod’en bliver vores fremtidige, foretrukne transportmiddel.

Per Bromand Nørgård, som er seniorudviklingsingeniør ved Institut for Elektroteknologi på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), er dog ikke optimistisk på den lille bastards vegne:

»I forbindelse med mit arbejde ser jeg rigtig mange prøveballoner, og for mig at se, er det her endnu sådan en – det, der chokerer mig mest, er, at den ser så færdig ud, så der er tilsyneladende nogen, der tror rigtig meget på den.«

Og Tata Motors og MDI tror bestemt på projektet. De to samarbejdspartnere har planer om at frigive Airpod’en kommercielt i den nærmeste fremtid til en stykpris på lige knap 75.000 danske kroner.

Forureningen er blot flyttet

Men vent – en billig og miljøvenlig bil, der kører langt på ’literen’ og endda har et navn, som minder mistænkeligt meget om nogen af vores bedste elektroniske venner i hjemmet – hvorfor skulle den ikke have en fremtid på markedet?

»Det er rigtigt, at bilen ikke forurener, mens man kører i den. Men den kører på trykluft, og for at komprimere luft skal man bruge strøm. Strømmen kommer fra kulkraftværket, og på den måde har man sådan set bare flyttet forureningen et andet sted hen i processen,« forklarer Per Bromand Nørgård.

Opfinderne bag bilen mener selv at have løst dette problem: I den lille video, du kan se øverst i artiklen, forklarer en af ophavsmændene, Cyril Negre fra MDI, hvordan man i stedet kan bruge strøm fra vindmøller til at komprimere luften.

Airpod ville ikke have en chance

Per Bromand Nørgård medgiver, at meget afhænger af, hvordan man i første omgang producerer strømmen.

»Det er den samme diskussion med elbilerne, for det kommer selvfølgelig helt an på, hvordan man laver strømmen. Men hvis man kigger på det danske elnet i dag, så er det næsten lige meget, om man kører i en elbil eller i en almindelig benzinbil.«

Kom Airpod’en på det danske marked i dag, ville den altså ifølge Per Bromand Nørgård ikke have en chance i forhold til hverken almindelige benzinbiler eller elbiler, for den sags skyld.

»Hvis man ser på cyklussen i den teknik, de bruger, så er det ikke en særlig effektiv proces, fordi der går rigtig meget energi tabt, når man komprimerer luft. Tabet er større, og energitætheden er mindre end i elbilerne. Jeg ser ikke noget særligt perspektiv i det her.«

Om ikke andet er Airpod’en skæg at kigge på – se med i videoen øverst i artiklen hvor den ’luftige’ fætter præsenteres i et indslag fra CNN.