Annonceinfo

Insektlignende robot samler sig selv op efter styrt

VideoSchweiziske forskere har udviklet en flyvende robot, som efterligner et insekt, når den flyver, og kan samle sig selv op igen, når den falder. Robotten skal bl.a. bruges til at udforske sammenstyrtede miner og atomkraftværk.

Selvstyrende, flyvende robotter er i sig selv ikke nogen stor nyhed. Problemet har bare altid været, at robotter af denne type altid ender i knibe og har brug for andres hjælp, når de for eksempel sidder fast eller er væltet efter et sammenstød.

Nu har schweiziske forskere gjort noget ved lige netop dette problem – de har udviklet en ny robot, som kan flyve galt, rejse sig selv op og flyve af sted igen, som om ingenting var sket.

Robot flyver ligesom et insekt

Den nye robot er udviklet ved Laboratory of Intelligent Systems – en afdeling ved EPFL-universitetet i Lausanne i Schweiz.

Selve robottens mekanik beskyttes af et stærkt, men samtidig let skrog, som er lavet af kulstoffibre. Derudover er den udstyret med ’ben’, som retter den op på højkant igen, efter at den er stødt ind i noget.

Forskerne har benyttet sig af algoritmer, som er udregnet ud fra de bevægelser, som insekter bruger for at manøvrere, når de flyver.

»Vi håber at blive endnu bedre til at efterligne insekternes imponerende måde at flyve på og forstå den mekanik og kontrol, som det kræver for at lave en virkelig nyttig og robust flyvende robot,« siger Adan Klaptocz, en af robottens skabere, til physorg.com.

Kan udforske huler, miner og atomkraftværk

Adan Klaptocz forklarer, at insekternes nye robotpendant har flere potentielle anvendelsesmuligheder:

»Den kan være nyttig, når det handler om at udforske utilgængelige, farlige eller mørke steder – for eksempel huler, sammenstyrtede miner eller atomkraftværk,« siger han.

I videoen herover kan du se den nye robot i aktion og høre forskernes egne forklaringer på, hvordan det nye vidunder fungerer.

Spildt tid?

Det virker lidt som spildt tid at disse to forskere søger at lave en robot som skal kunne hjælpe sig selv op hvis den bliver ude af stand til at flyve fordi den ligger ned.. Jeg vil mene den mest optimale robot allerede er blevet skabt til dette formål, omend bedre, Japanerne kom her først, allerede sidste år. se video.

og endnu en video som viser robotten i felten.

• Danske studerende står bag kæmpe NASA-succes

Verden over har medier, kendisser og rumnørder beundret en NASA-film, som viser Månens dans rundt om Jorden. Bag succesfilmen står danske forskere, som netop er blevet hædret af NASA for deres indsats.
  • Danskere slår vild lys-rekord

Danske forskere har slået verdensrekorden i at skubbe lys ud i det såkaldte infrarøde bølgelængdeområde gennem en optisk fiber. Deres laserteknik kan bl.a. bruges til at diagnosticere cancer og kontrollere fødevarers kvalitet.
  • Professor: Sådan finder man ud af, hvem der skød MH17 ned

For to måneder siden styrtede Malaysia Airlines-flyet MH17 ned og 298 passagerer mistede livet - og vi ved stadig ikke, hvem der gjorde det. Men det er faktisk muligt at finde ud af, hvad der egentlig skete.