Annonceinfo

Hubble har fundet nyt mål for Pluto-rumsonde

Efter lang tids søgen, har Hubble-rumteleskopet fundet tre objekter, hvor en af disse kan blive det næste mål for rumsonden New Horizons.

Her ses en illustration af et Kuiperbælteobjekt, der kan blive næste mål for New Horizons rumsonden. (Foto: NASA, ESA and G. Bacon)

I juli næste år når rumsonden New Horizons sit mål – dværgplaneten Pluto.

New Horizons har siden sin opsendelse i 2006 været på vej mod Pluto og bliver ved sin ankomst den rumsonde, der har taget turen til Pluto på kortest tid.

Tre kandidater

Forskerne, der står bag missionen, ser nu allerede mod det næste mål, der stadigvæk er ukendt.

Men de er måske kommet lidt tættere på et muligt observationsmål, efter at Hubble-teleskopet har fundet tre meget fjerne objekter, som New Horizons potentielt kan besøge, når turen til Pluto er overstået.

Et af disse tre objekter kan med sikkerhed nås af New Horizons, men før der tages nogle endelige beslutninger, skal forskerne finde ud af, om de andre to mål er mulige at nå.

Når de ved dette, skal de vurdere, hvilket af målene der vil give det største videnskabelige udbytte ved flere observationer.

New Horizons starter med Pluto

Forskerne var begyndt at blive nervøse for, om Hubble ville finde noget i det store asteroidebælte, der strækker sig fra Neptuns bane og ud i solsystemet.

Derfor kunne de ånde lettet op, da Hubble fandt hele tre potentielle mål.

Først vil turen dog gå til Pluto, og forskerne glæder sig til at få mere viden om denne frosne sten, langt fra Solen.

Lige nu findes der ikke nogle gode billeder af Pluto, men dette vil blive ændret, når New Horizons sender billeder tilbage fra sin fjerne position.

Bo Albrechtsen, museumsinspektør ved Grønlands Nationalmuseum, drømmer om at få et naturhistorisk museum i Grønland.