Annonceinfo

Fra New York til København på 15 minutter

VideoEt ubemandet svævefly opnåede en fart på 20 gange lydens hastighed – svarende til 24.480 km/t – i en supersonisk testflyvning. Se en video fra da fartøjet måtte bukke under for de høje trykbølger og varmebelastninger.

Den amerikanske forskergruppe DARPA (Defence Advanced Research Project Agency) har kastet sig over hypersonisk luftfart og har testfløjet et supersonisk svævefly i en hastighed på 20 gange lydens hastighed, hvilket svarer til 24.480 km/t, i atmosfæren.

Fartøjet holdt den høje hastighed i tre minutter, før det oplevede en række større problemer og styrtede i havet.

Hastigheden svarer til en rejsetid på 12 minutter fra New York til Los Angeles. Eller New York til København på lige omkring et kvarter.

Projektet ved navn Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2, eller HTV-2, er oprettet for at kunne forske i, hvordan luftfartøjer opfører sig ved ekstreme hastigheder – hastigheder, som er umulige at kopiere under mere kontrollerede forhold.

Det betyder, at selve projektet ikke præsenterer os for en ny flytype, men at forskerne indsamler informationer og gør sig erfaringer med, hvilke udfordringer et luftfartøj møder ved disse hastigheder.

Landede ikke helt som planlagt

En af de største udfordringer er friktionen og varmeudviklingen. Det er også den største årsag til, at testflyvningen, som blev gennemført i august sidste år, ikke helt endte med en kontrolleret landing, men med et styrt i havet.

Sådan forløb eksperimentet, som blev gennemført i august sidste år. (Grafik: DARPA)

Det var det andet fartøj af sin slags, som blev testet, og for nyligt blev en del af forskningens resultater frigivet.

Fartøjet blev skudt op og ud i verdensrummet med hjælp fra en raket, før det styrtede tilbage i atmosfæren ved en vanvittigt høj hastighed.

Udsat for 2.000 grader Celcius

I løbet af flyveturen blev fartøjet udsat for temperaturer op imod 1.930 grader Celcius, før det oplevede en række kraftige rystelser. Selvom fartøjet formåede at rette sig selv op igen, blev skroget bogstavelig talt revet fra hinanden under de voldsomme forhold.

»De første chokbølger udsatte fartøjet for mere end 100 gange større belastning, end det var designet til at kunne tåle, men det var alligevel i stand til at rette sig op, før vi lod det styrte i havet. Det betyder, at vi nu har lært mere om supersoniske flyvninger,« konstaterer DARPA i en pressemeddelelse.

Se en video fra testflyvningen øverst i artiklen.

Spændende

Det bliver interessant at se hvad dette kan medføre. Men jeg er dog lidt skeptisk af samme grund som Jan Henrik Wegener.

Anvendelse?

Mon ikke der er nogle spørgsmål om konsekvenserne for vore omgivelser der skal afklares, før man for alvor anvender noget sådant i stor målestok. Plus selvfølgelig en almindelig økonomisk afklaring.
Men man kan forestille sig andre muligheder. En for mig oplagt mulighed er at udvikle ultrahurtig redningstjeneste, selv til de mest afsidesliggende stæder på jorden. F.eks til brug ved skibsforlis eller lynevakuering ved naturkatastrofer, hvor vi kan forestille os hjælp komme frem indenfor meget kort tid, minutter, hvor som helst på planeten.

Seneste fra Teknologi

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste kommentarer