Annonceinfo

Elektronisk næse skelner skidt fra kanel

Ny 'elektronisk' næse er i stand til at skelne mellem gode og dårlige lugte første gang, den møder dem.

Nu får den menneskelige næse måske snart kamp til stregen. (Foto: Colourbox)

Det er nu lykkedes israelske forskere at få en elektronisk næse - en såkaldt 'eNose' - til at skelne mellem gode og dårlige lugte, skriver sciencemag.org om undersøgelsen, der er publiceret i PLoS Computational Biology.

Det er Rafi Haddad fra Weizmann Institute of Science i Rehovot i Israel, der sammen med sine kolleger har udviklet næsen.

Selvom kunstige næser med lugtesans har været fremme i mere end tyve år, er det første gang, man har fremstillet en næse, der er i stand til at kategorisere lugte, som den aldrig har stødt på før.

Lugtesans ikke kulturelt betinget

I forsøget blev sensorerne i de kunstige næser præsenteret for 76 ukendte dufte, hvorefter man sammenlignede resultaterne med en række testpersoners reaktioner på duftene.

Herefter blev 'eNæserne' og en ny gruppe testpersoner præsenteret for 22 ny dufte. I 80 % af tilfældene var eNæserne og testpersonerne enige om, at duftene var relativt behagelige.

I et andet forsøg blev eNæserne og testpersonerne præsenteret for dufte, der tidligere var blevet karakteriseret som de mest behagelige og de mest ubehagelige. Her var menneskerne og eNæserne enige i 90 % af tilfældene.

En anden del af studiet sår tvivl om, hvorvidt definitioner på gode og dårlige lugte er kulturelt betingede.

Haddad og hans forskerkolleger fandt nemlig ud af, at en elektronisk næse, der var kalibreret i forhold til israelske duftpræferencer, også var enig i duftpræferencer hos etiopiere.

• Dit hjerteslag kan producere strøm

Forskerne er i fuld sving med at skabe nye måder, hvorpå teknologi og krop kan blive ét. I fremtiden vil vi kunne omdanne kraften fra vores hjerteslag til strøm og diagnosticere mellemørebetændelse med en iPhone.
  • Ny teknik kaster lys over Schrödingers kat

Kvantefysikere har længe grublet over tankeeksperimentet Schrödingers kat, som går ud på, at en kat både kan være levende og død på samme tid. Nu er det muligt at tilse kattens tilstand - uden faktisk at kigge på den.
  • Hamp kan udsende store mængder strøm

Canadiske forskere har fundet ud af, at fibre fra en særlig cannabis-plante kan bruges til at lagre elektrisk energi. Fibre fra planten kan udsende store mængder strøm på kort tid og lades helt op på sekunder.