Annonceinfo

Elektronisk næse skelner skidt fra kanel

Ny 'elektronisk' næse er i stand til at skelne mellem gode og dårlige lugte første gang, den møder dem.

Nu får den menneskelige næse måske snart kamp til stregen. (Foto: Colourbox)

Det er nu lykkedes israelske forskere at få en elektronisk næse - en såkaldt 'eNose' - til at skelne mellem gode og dårlige lugte, skriver sciencemag.org om undersøgelsen, der er publiceret i PLoS Computational Biology.

Det er Rafi Haddad fra Weizmann Institute of Science i Rehovot i Israel, der sammen med sine kolleger har udviklet næsen.

Selvom kunstige næser med lugtesans har været fremme i mere end tyve år, er det første gang, man har fremstillet en næse, der er i stand til at kategorisere lugte, som den aldrig har stødt på før.

Lugtesans ikke kulturelt betinget

I forsøget blev sensorerne i de kunstige næser præsenteret for 76 ukendte dufte, hvorefter man sammenlignede resultaterne med en række testpersoners reaktioner på duftene.

Herefter blev 'eNæserne' og en ny gruppe testpersoner præsenteret for 22 ny dufte. I 80 % af tilfældene var eNæserne og testpersonerne enige om, at duftene var relativt behagelige.

I et andet forsøg blev eNæserne og testpersonerne præsenteret for dufte, der tidligere var blevet karakteriseret som de mest behagelige og de mest ubehagelige. Her var menneskerne og eNæserne enige i 90 % af tilfældene.

En anden del af studiet sår tvivl om, hvorvidt definitioner på gode og dårlige lugte er kulturelt betingede.

Haddad og hans forskerkolleger fandt nemlig ud af, at en elektronisk næse, der var kalibreret i forhold til israelske duftpræferencer, også var enig i duftpræferencer hos etiopiere.

• Robotdragt skal give pensionister superkræfter

Soldater bærer tit rundt på op til 50 kilo på ryggen, mens ældre kan have svært ved selv at løfte dagligvarerne hjem. Forskere på Harvard University forsøger at løse sådanne problemer med en ny robotdragt.
  • Kvantehukommelse - en nål i en høstak

KRONIK: I de seneste år har forskere arbejdet intenst med udviklingen af en såkaldt kvantecomputer, som kan udnytte nogle af kvantefysikkens mest mystiske egeskaber til at løse svære problemer hurtigt.
  • Dansk center forebygger udmattede vindmøllevinger

I Lyngby ligger Nordens største testlaboratorium. Her kan vindmøllevinger gå til eksamen i holdbarhed, så materialet, de er lavet af, kan gøres bedre til at klare efterårsstormenes rusketure. Alle led fra den største konstruktion til det mindste molekyle studeres.
    Bringes i samarbejde med Det Strategiske Forskningsråd