Annonceinfo

Elektronisk næse skelner skidt fra kanel

Ny 'elektronisk' næse er i stand til at skelne mellem gode og dårlige lugte første gang, den møder dem.

Nu får den menneskelige næse måske snart kamp til stregen. (Foto: Colourbox)

Det er nu lykkedes israelske forskere at få en elektronisk næse - en såkaldt 'eNose' - til at skelne mellem gode og dårlige lugte, skriver sciencemag.org om undersøgelsen, der er publiceret i PLoS Computational Biology.

Det er Rafi Haddad fra Weizmann Institute of Science i Rehovot i Israel, der sammen med sine kolleger har udviklet næsen.

Selvom kunstige næser med lugtesans har været fremme i mere end tyve år, er det første gang, man har fremstillet en næse, der er i stand til at kategorisere lugte, som den aldrig har stødt på før.

Lugtesans ikke kulturelt betinget

I forsøget blev sensorerne i de kunstige næser præsenteret for 76 ukendte dufte, hvorefter man sammenlignede resultaterne med en række testpersoners reaktioner på duftene.

Herefter blev 'eNæserne' og en ny gruppe testpersoner præsenteret for 22 ny dufte. I 80 % af tilfældene var eNæserne og testpersonerne enige om, at duftene var relativt behagelige.

I et andet forsøg blev eNæserne og testpersonerne præsenteret for dufte, der tidligere var blevet karakteriseret som de mest behagelige og de mest ubehagelige. Her var menneskerne og eNæserne enige i 90 % af tilfældene.

En anden del af studiet sår tvivl om, hvorvidt definitioner på gode og dårlige lugte er kulturelt betingede.

Haddad og hans forskerkolleger fandt nemlig ud af, at en elektronisk næse, der var kalibreret i forhold til israelske duftpræferencer, også var enig i duftpræferencer hos etiopiere.

• Indien afprøver kabine til bemandet rumskib

Indien har med held afprøvet en rumkapsel, som er forløberen for et bemandet rumskib med plads til to mand. Hvis alt går efter planen, vil Indien engang efter 2020 blive det andet asiatiske land efter Kina med sit eget bemandede rumprogram.
  • Ny mini-partikelaccelerator kan stå i en kælder

En ny type partikelaccelerator får elektroner til at surfe på en bølge af plasma. Det lyder som science fiction, men det kan potentielt gøre partikelacceleratorer til noget, der kan stå i kælderen på ethvert universitet.
  • Forskere laver tovtrækning med DNA

Danskere forskere har strakt et DNA-molekyle næsten helt ud i en slags mikroskopisk tovtrækning. Forsøget kan bruges til at lave bedre DNA-sekventeringer og til at forstå ukendte fysiske love.