Det er dyrt for Universiteter og gymnasier at give studerende mulighed for at blive klogere ved at eksperimentere i forsøgslaboratorier. Den problemstilling løste den danske teknologivirksomhed Labster for et par år siden, da de udgav det virtuelle laboratorium af samme navn.
Siden da er interessen for at eksperimentere med mus og reagensglas foran skærmen steget stødt. Tusindvis af studerende i Danmark, Asien og USA bruger nu værktøjet som en del af deres undervisning, og det prestigefyldte tidsskrift Nature Biotechnology har netop offentliggjort en artikel om Labster.
Undervisningen bliver mere motiverende
Det er forskere fra Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet, der står bag artiklen i Nature Biotechnology. Forskerne har undersøgt, hvorvidt studerende har indlæringsmæssig gavn af at bruge Labster. Det har de i høj grad:
- Læringseffektiviteten i undervisningen er 76 procent højere, når studerende bruger Labster frem for mere almindelig undervisning.
- 86 procent af de studerende tilkendegiver, at undervisningen er mere motiverende, når de bruger labster.
Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med forskere fra Stanford University, high schools i Boston og gymnasier i Danmark.
Studerende leger og lærer
Mads Tvillinggaard Bonde, administrerende direktør i Labster, ser de studerendes motivation som altafgørende for deres indlæring. Og netop derfor er det virtuelle laboratorium bygget op, som det er.
»Labster er designet som et moderne computerspil, hvor man bliver stillet over for forskellige intellektuelt udfordrende opgaver, som man får point for at løse. Udover at opgaverne udfordrer de små grå, er de bestemt også spændende. Man skal blandt andet opklare et mord i bedste CSI-stil,« siger Mads Tvillinggaard Bonde og tilføjer, at artiklen i Nature dokumenterer, at der ikke nødvendigvis er nogen modsætning mellem leg og læring.
»Det kan være en og samme ting. Vi kan se, at de studerende kan sidde koncentreret flere timer i træk og eksperimentere med Labster. Det er fordi vi blander tung, faglig information med interaktivitet og spilsekvenser,« siger Mads Tvillinggaard Bonde.