Jyder bliver ofte fremstillet som et jordbundet folkefærd.
Men på flere jyske gymnasier er eleverne ikke bange for at sigte højt. Rigtig højt.
De seneste år er de begyndt at bygge satellitter på størrelse med en sodavandsdåse – såkaldte CanSats – som de sender en kilometer op i luften ombord på en raket.
Elever fra Silkeborg Gymnasium og Rønde Gymnasium er blevet så dygtige, at de sidste weekend snuppede henholdsvis tredje- og fjerdepladsen i den europæiske CanSat-konkurrence i Portugal, hvor 16 skolehold fra 14 forskellige lande dystede om, hvem der kunne bygge den bedste dåsesatellit.
Elever byggede satellit efter skoletid
Holdet fra Rønde Gymnasium, der rejste til Portugal med en sejr fra den nordiske CanSat-konkurrence i bagagen, mente endda, at deres satellit havde fortjent en endnu bedre placering, men trods skuffelsen over dommernes bedømmelse kunne de vende hjem til Rønde med gode minder.
»Det har været rigtig hyggeligt, og jeg synes, at jeg har lært en masse,« siger Morten Holst, der er en af de fire 2. g-elever, der udgjorde holdet fra Rønde Gymnasium.
De fire elever, der går i en naturvidenskabelig klasse, har hver uge siden januar brugt et par timer af deres fritid på at bygge deres CanSat. I konkurrencen er der krav om, at satellitterne skal holde sig under en vis størrelse, vægt og strømforbrug, men ellers har eleverne haft frihed til selv at beslutte, hvilke egenskaber deres satellit skulle have.
»Det er noget, der appellerer til eleverne. De kan virkelig bruge deres viden inden for naturvidenskab til at designe satellitten, og det er en stor inspiration for eleverne. Så det er virkelig et godt koncept,« siger elevernes fysiklærer, Ole Hedegaard Ahlgren, der har hjulpet holdet hele vejen igennem forløbet.
Avanceret elektronik på dåse
Eleverne fra Rønde udstyrede deres dåseformede satellit med et hav af sensorer, der blandt andet kunne måle lufttryk, temperatur, luftfugtighed, UV-stråling og acceleration.
Ved konkurrencen i Portugal blev satellitten sat ind i en halvanden meter høj raket, der sendte satellitten op i 1.000 meters højde. Derfra dalede satellitten i faldskærm ned mod Jorden, mens den ved hjælp af en radiosender transmitterede målingerne ned til elevernes computer.
For at gøre satellitten nem at finde efterfølgende, havde den en indbygget GPS-modtager, og den var også i stand til automatisk at afspille musik – temaet for Star Wars naturligvis – på baggrund af accelerationen.
»Det har været rigtig lærerigt, at man har kunnet bygge sine egne instrumenter. Vi byggede for eksempel et fotospektrometer, og vi fik et rigtig fint solspektrum. Vi kunne regne os frem til, at Solens overfladetemperatur på det spektrum af lyset var 5.800 grader Kelvin. Den ligger på jo på omkring 5780, så det var egentlig rimelig præcist,« siger Morten Holst, der også, i samarbejde med en anden fysiklærer fra Rønde, prøvede kræfter med programmering og skabte en hjemmeside, hvor satellitternes målinger kunne blive opdateret live.
Første danske CanSat-konkurrence på vej
Morten Holst mener, at det i forhold til almindelig fysikundervisning har været spændende at arbejde målrettet hen mod konkurrencer, »hvor der bare skal være styr på tingene«, som han udtrykker det. Det var især sjovt at se, at deres hjemmebyggede satellit rent faktisk kunne bruges til noget.
»Da vi modtog data, og vores hjemmeside virkede, var det helt fantastisk,« siger gymnasieeleven, der sammen med sine tre klassekammerater ifølge deres lærer har arbejdet meget entusiastisk med satellittten.
»De har fået indsigt i, hvordan man laver sådan et projekt fra ende til anden, og de er blevet dygtige til at designe, lodde, programmere, bygge og teste. De har både lært noget rent teknisk og noget om samarbejde, så det kan stærkt anbefales,« siger Ole Hedegaard Ahlgren.
I marts 2016 finder den første danske CanSat-konkurrence sted, hvor Rønde Gymnasium vil stille med et hold bestående af kommende 2. g’ere. Ole Hedegaard Ahlgren håber, at mange andre gymnasier vil bruge konkurrencen som anledning til at komme i gang med at bygge dåsesatellitter.
»Inden for fysiklærerkredse vil vi prøve at gøre et slag for, at flere begynder at arbejde med det. Jeg garanterer, at eleverne rigtig gerne vil være med,« siger Ole Hedegaard Ahlgren.