Annonceinfo

Danske forskere udvikler ny effektiv brændselscelle

Det tyske rumfartscenter har udviklet et nyt fly, der som det første kan lette kun ved hjælp af elektricitet. Elektriciteten generes af en brændselscelle, som danske forskere har været med til at udvikle.

Antares er udviklet i et samarbejde mellem det tyske rumfartscenter, den tyske flyproducent Lange Aviation og danske SerEnergy. (Foto: SerEnergy)

Bæredygtig flybrændstof er lige om hjørnet, og danske forskere er med helt i front.

Det tyske rumforskingscenter DLR har udviklet et nyt forsøgsfly, der som det første elektriske fly i verden kan lette udelukkende ved hjælp af brændselsceller.

En brændselscelle laver elektricitet ved hjælp af en kemisk reaktion - i dette tilfælde med brint, fortæller Søren Knudsen Kær, som har været med til at udvikle brændselscellen.

»Det er det første fly nogensinde, der kan lette, flyve og lande igen ved hjælp en den elektricitet, som brændselscellen generer. Det flyver på ren brint, som potentielt kan være produceret ud fra vedvarende energi,« fortæller Søren Knudsen Kær, ph.d. i Termisk Energiteknik og professor på Aalborg Universitet.

Højere temperatur end andre brændselceller

Brændselscellen er udviklet i samarbejde med det danske firma SerEnergy fra Hobro, som udspringer af forskning på Aalborg Universitets Institut for Energiteknik, og som er specialiseret i udvikling af højtemperatur-brændselsceller.

SerEnergys nye brændselscelle er mere robust en andre højtemperatur-brændelsceller og kan afkøles under alle klimatiske forhold. (Foto: SerEnergy)

Al energi til flyets take-off, fremdrift og landing leveres udelukkende af de brintbaserede brændselscelle-moduler, som SerEnergy har udviklet og produceret.

SerEnergy har samarbejdet med DLR om systemintegration af modulerne, som opfylder kravene til at kunne levere den såkaldte 'kritiske peak-power' til take-off.

»Denne brændselscelles temperatur er højere end i almindelige brændselsceller. Vi kalder det en højtemperaturbrændselscelle, for det er en lidt anden type end de traditionelle såkaldte PEM-brændselsceller, som mange bilfabrikker har snakket om at bruge i personbiler,« fortæller Søren Knudsen Kær, og forklarer:

»Den membran, der sidder i en brændselscelle, er i de fleste tilfælde lavet stoffet nafion. I denne brændselscelle er mebranen lavet at det kemiske stof Polybenzimidazol (PBI). Det er vigtigt, når flyet flyver op, hvor trykket er lavt. Mange typer brændsel er følsomme over for lavt tryk, men denne her brændselscelle yder godt under de forhold.«

Flyet, som kaldes Antares DLR/H2, bliver præsenteret i dag i Hamborg lufthavn.

Seneste fra Teknologi

Køb køb køb

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.
Annonceinfo

Seneste kommentarer

Seneste blogindlæg