DTU’s øko-racer Dynamo 9.0 har endnu en gang sat en verdensrekord i at køre længst på literen med en forbrændingsmotor ved Shell Eco-marathon, der netop er skudt i gang i Rotterdam.
Shell Eco-marathon er meget simpelt: Kør længst på en liter benzin eller den tilsvarende energimængde med en elmotor eller et brændselcellesystem.
DTU vil køre 700 km på en liter benzin
Øko-ræset samler universiteter fra hele Europa for at dyste om, hvem der kan konstruere den mest energieffektive bil.
DTU er efterhånden veteraner til løbet og har vundet de sidste fire år i træk i deres kategori. Da bilen er blevet forbedret på flere punkter siden sidste år, føler holdet sig ret selvsikre på at gentage successen.
\ Fakta
Shell Eco-marathon er meget simpelt: Kør længst på det, der svarer til en liter benzin. Omkring 200 hold fra 21 lande deltager i ræset, hvor de studerende selv har designet og bygget bilerne. De fire danske hold kommer fra DTU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet, der deltager med to biler.
»Der er kommet mere kulfiber på bilen – blandt andet er fælgene gået fra aluminium til kulfiber. Sammenlagt har vi nok barberet 20-30 kg af vægten fra sidste år, så vi drømmer om at nå op over 700 kilometer på en liter benzin,« fortæller Mads Bernitt, der studerer Produktion og Konstruktion på DTU.
Holdet fra DTU stiller op i kategorien for små bybiler – også kaldet Urban Concept. Det vil sige, at bilen blandt andet skal have spejle, blinklys og vinduesvisker.
Sætter ny verdensrekord efter skidt start
DTU satte sidste år verdensrekord ved at køre 611,1 kilometer på en liter brændstof med en forbrændingsmotor.
Nu har de netop slået deres egen rekord med en hårbredde – i hvert fald i den sammenhæng. DTU-bilen præsterede nemlig at køre 612,3 km/l i holdets tredje forsøg.
Det havde ellers set sort ud for de danske DTU-studerende, da de to forrige forsøg begge blev annuleret.
Første forsøg gik i vasken, da DTU-bilen havde kørt en smule for langsomt og kom til at bruge sølle 29 sekunder for længe på at tilbagelægge de 16,3 kilometer fordelt over 10 omgange på Ahoy-banen i Rotterdam.
Måtte evakuere pga. brændt olie
Anden gang, DTU-holdet forsøgte at gennemføre et forsøg, blev det spoleret, da en grum lugt af brændt olie begyndte at sprede sig i bilen. Det fik bilens fører Bettina Kingo at trække i bilens nødstop.
Bettina evakuerede bilen, og så snart sikkerhedsfolk havde bekræftet, at der ikke var ild i bilen, blev den bugseret tilbage til pitten sammen med et meget skuffet hold.
\ Fakta
Brændstofforbruget bliver præcist udregnet på mållinjen og omregnet til at afspejle, hvor langt bilerne ville have kørt, hvis de havde kørt på Oktan 95-benzin.
Lugten af brændt olie viste sig sidenhen at stamme fra olie, der dryppede ned på udstødningen fra en pakning i motorblokken, som var sprunget under opvarmningen af bilen.
Rekordstor dansk deltagelse
Danmark har for første gang fire biler med til øko-ræset:
- Det rutinerede hold DTU Roadrunners, der er med for 10. gang.
- Team Aalborg Energy, der stiller op for fremte gang – for første gang med to biler – samt
- debutanterne fra Aarhus Universitet.
Team Aalborg Energy havde ligesom de fleste hold deres hyr med at komme ud af startblokken og få deres bil Carbon Cobra, der er drevet af et brændselscellesystem, på banen.
I første omgang gik det galt ved den obligatoriske bremsetest, hvor bilen skal kunne bremse individuelt på en 20 graders hældning.
Bremsekablet var for slapt til, at bilen kunne godkendes, men efter et par justeringer fik holdet to tommelfingre opad fra det officielle Shell-mandskab.
Aalborg kæmper om podieplads
I fjor kørte Carbon Cobra over 3.000 km på hvad, der svarer til en liter benzin. Det rakte til fjerdepladsen i klassen for prototyper, hvilket ser ud til at blive forbedret i år.
Indtil videre ligger Carbon Cobra på en tredjeplads. I andet forsøg var aalborgenserne tæt på at forbedre deres løb og potentielt erobre andenpladsen, men bilen kørte desværre et sekund for langsomt, og forsøget blev derfor annulleret.
Aalborgensisk bil lavet med 3D-printere
Foruden Carbon Cobra deltager Aalborg Universitet også med bilen Carbon Killerwhale. Mange af bilens dele er lavet med 3D-printere, og holdet har medbragt fire 3D-printere, hvis de skulle komme til at mangle en del.
\ Fakta
Køretøjerne i de to kategorier, Prototype og Urban Concept, skal gennemføre 10 omgange på den 1.630 meter lange bane inden for 39 minutter. Den samlede afstand, de skal tilbagelægge, er altså 16,3 kilometer. Det giver en gennemsnitsfart på cirka 25 kilometer i timen. Hvis de ikke når det, tæller forsøget ikke.
3D-printerne har givet meget opmærksomhed til løbet også fra arrangørerne, hvor bilen er nomineret til en innovationspris.
»Det kan næsten være irriterende, fordi der kommer så mange og kigger på 3D-printerne, at de står i vejen,« fortæller Kristian Kjær Justesen, ph.d.-studerende på Aalborg Universitet.
Aarhus-team uheldig på sidste omgang
Debutanterne fra Aarhus Universitet stiller op med elbilen Zenith33 i prototype-klassen.
Aarhusianernes jomfrurejse har langt fra været problemfri. Bilen er først blevet færdig i det absolut sidste øjeblik, og dele af holdet havde egentlig opgivet drømmen om at nå at få bilen færdig.
Elbilen skulle egentlig have haft en solcelle på toppen, men den plan blev droppet, da der ikke har været meget sol at gøre med over banen i Rotterdam.
På sin første gennemkørsel måtte holdets chauffør Rie Galsgaard trille ind til siden i næstsidste sving på grund af en fejl i batteriet.
Dermed var der ikke kraft nok til elmotoren på 200 watt, og Rie Galsgaard måtte forlade bilen.
»Vi fandt ud af, at en af cellerne på batteriet ikke fungerede godt nok, så vores elmotor ikke havde strøm nok at køre videre med godt en halv omgang tilbage af de i alt 10 runder,« fortæller Rie Galsgaard, der er ingeniørstuderende ved Aarhus Universitet.
Vinderne findes søndag
Shells erklærede formål med at afholde det årlige Eco-marathon er at være med til at udvikle miljørigtige biler og spille en aktiv rolle i forskningen inden for alternative energikilder og brændstoføkonomi.
Løbet kører frem til søndag 19. maj 2013, hvor der findes en vinder i hver kategori.